International Journal of Progressive Mathematics Education
Vol. 2 No. 2 (2022)

Bagaimanakah Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Sekolah Dasar Saat Menyelesaikan Masalah Penjumlahan Dan Pengurangan Berdasarkan Kemampuan Matematis

Puspa, Rahma (Unknown)
Fitriyanto, Arief (Unknown)
Fathoni, Ahmad (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Dec 2022

Abstract

The purpose of this descriptive qualitative research is to briefly explain/interpret students' problem solving with the topic of addition and subtraction in a historical mathematical style to explore individual problem solving abilities. The research instrument was in the form of multiple intelligence test sheets that looked at subjects with high, medium, and low intelligence or math skills. The subjects of this study were two students in grade 1 at SDN 03 Tambun Utara. The data collection procedure begins with students working on research instruments to determine students' problem-solving abilities. After working on the problem solving test sheet, interviews were conducted to determine the level of the students, then one research subject was selected to be interviewed with a high level of ability.   Tujuan penelitian kualitatif deskriptif ini adalah untuk menjelaskan/menafsirkan dengan singkat pemecahan masalah siswa dengan topik penjumlahan dan pengurangan dengan gaya matematis historis untuk menggali kemampuan pemecahan masalah secara individu. Instrumen penelitian ini berupa lembar tes kecerdasan ganda yang melihat mata pelajaran dengan kecerdasan tinggi, sedang, dan rendah atau keterampilan matematika. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas 1 SDN 03 Tambun Utara yang berjumlah dua siswa. Prosedur pengumpulan data diawali dengan siswa mengerjakan instrumen penelitian untuk mengetahui kemampuan pemecahan masalah siswa. Setelah mengerjakan lembar tes pemecahan masalah, wawancara dilakukan untuk mengetahui tingkat yang dimiliki siswa, kemudian dipilih satu subjek penelitian untuk diwawancarai dengan tingkat kemampuan tinggi.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

ijopme

Publisher

Subject

Computer Science & IT Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

nternational Journal of Progressive Mathematics Education E-ISSN:2775-8435, ISSN: 2776-2726, DOI Prefix 10.22236/ijopme is a peer-revieweopen-access international journal that aims to the sharing, dissemination, and discussion of current trends research results, experience, and perspectives across a ...