This research aims to determine the effectiveness of implementing management or classroom management on Biology Science learning outcomes at Madrasah Ibtidaiyah DDI Kalukuang. The specifications of this research are quantitative in the form of One Group Pretest-Posttest. The sample used was a saturated sample with a class V population of 27 students. Data collection was carried out through observation, tests and documentation. The collected data was analyzed by means of descriptive data analysis in the form of explanations of research results and inferential data analysis in the form of tables, graphs or images. Based on the research results, it shows that the normality test results are greater than the significant level, namely 0.05 > 0.185 in the pretest and 0.142 > 0.05 in the posttest, while the t-test results are smaller than the significant level, namely 0.0098 < 0.05, so It can be concluded that Ho is rejected and H1 is accepted, which means that management or classroom management can influence effectiveness in learning Biology Science. ABSTRAKPenelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui efektivitas dari penerapan pengelolaan atau manajemen kelas terhadap hasil pembelajaran IPA Biologi di Madrasah Ibtidaiyah DDI Kalukuang. Spesifikasi dari penelitian ini adalah kuantitatif dalam bentuk One Group Pretest-Postest. Adapun sampel yang digunakan yaitu sampel jenuh dengan populasi kelas V sebanyak 27 orang siswa. Pengambilan data dilakukan secara observasi, tes, dan dokumentasi. Data yang terkumpul dianalisis dengan cara analisis data deskriptif dalam bentuk penjelasan hasil penelitian dan analisis data inferensial dalam bentuk tabel, grafik atau gambar.Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa dari hasil uji normalitas lebih besar dari taraf signifikan yaitu 0,05 > 0,185 pada pretest dan sebesar 0,142 > 0,05 pada posttest sedangkan hasil uji-t lebih kecil dari taraf signifikan yaitu 0,0098 < 0,05 sehingga dapat disimpulkan bahwa Ho ditolak dan H1 diterima yang berarti bahwa pengelolaan atau manajemen kelas dapat memberikan pengaruh efektivitas dalam pembelajaran IPA Biologi.
Copyrights © 2023