CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif)
Vol. 7 No. 5 (2024): Volume 7 Number 5, September 2024

Dampak Negatif Penggunaan Gadget terhadap Perkembangan Bicara pada Anak Usia Dini

Azizah, Imas Nur (Unknown)
Windarsih, Chandra Asri (Unknown)
Alam, Syah Khalif (Unknown)



Article Info

Publish Date
27 Sep 2024

Abstract

Pemakaian gadget pada anak usia dini berpengaruh buruk pada pertumbuhannya. Hal ini seringkali tidak disadari oleh orang tua yang lebih memilih pembiaran anak bermain gadget supaya diam dan tenang. Di antara dampaknya adalah keterlambatan bicara anak. Untuk itulah diperlukan penelitian untuk mengkaji dampak negatif gadget pada perkembangan bicara anak. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui dampak negatif penggunaan gadget terhadap perkembangan bicara pada anak usia dini. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan bentuk studi kasus. Subyek penelitian meliputi orang tua dan anak usia dini yang berusia 4-5 tahun menggunakan gadget rata-rata satu jam per hari yang ada di lingkungan Desa Batulayang beserta orang tuanya. Dalam kajian ini, pertemuan, persepsi, dan dokumentasi digunakan sebagai teknik triangulasi informasi untuk mengumpulkan informasi. Sementara data direduksi, ditampilkan, dan diverifikasi menggunakan teknik analisis data. Hasil penelitian ini ditemukan bahwa penggunaan gadget terlalu lama berdampak negatif pada perkembangan bicara anak. Pertama, anak hanya berkomunikasi satu arah, tidak dapat mengevaluasi, menganalisis, atau memahami makna percakapan serta pemerolehan bahasa anak sangat sedikit sehingga anak mengalami keterlambatan bicara. Kedua, anak yang kecanduan gadget akan mengalami gangguan psikologis berupa menyendiri, pendiam, dan ragu untuk berkomunikasi dengan orang lain. Early childhood education is a critical stage of education for children's development. Children need developmental stimulation, including the development of expressive language. The media used for language development is audio-visual media, which is a way for children to learn to communicate with the environment verbally and non-verbally. The problem with this research began with the teacher still using the lecture method, as a result of which the students' activeness in expressing their language was not yet clearly visible. The researcher chose movie day activities as a learning approach so that children were stimulated in their expressive language. The qualitative descriptive research method with a class B research topic at PAUD Al Muslimun, totaling 12 children. The data collection technique uses participant observation techniques to find out the problem. Then, in a structured manner, the researcher interviews the children. Meanwhile, data analysis uses data collection techniques, data display, and data verification. The results of the research provide indications that movie day activities can train children to be skilled in expressive language, although not all children can develop these skills. The data obtained during the research can conclude that children will be more interested and easier to receive access to educational material through audio-visual media so that children can develop their expressive language skills. This can be seen from the results of the development achievement values, showing the value of changes that can meet the criteria for developing very well.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

ceria

Publisher

Subject

Education

Description

Ceria Journal publishes original research or theoretical papers about teaching and Preschool Education study program of IKIP Siliwangi on current science issues, namely: -Teacher of Early Childhood Education Programs. -Observers and Researchers of Early Childhood Education Programs. -Educational ...