ABSTRAKThis study aims to develop an application for the Semester/Year End Assessment Process. The application developed is a Computer-Based Assessment Application (ABK). The research method used in this study is a qualitative development research method. This research was conducted at SMPN 3 Lembah Bawang during the PTS in the odd semester of the 2022/2023 academic year. Data collection techniques in this study are by way of observation and interviews. The results of this study indicate that the application developed is valid and feasible for testing. The results of this study also show that after using the ABK Application, it has an impact in the form of 1) Makes it easier for teachers to make corrections and analyze students' work results automatically without doing it manually, 2) Helps motivate and students in learning to use computer devices and makes them slowly get used to with computer equipment, 3) Can cut school funding expenditures for procuring photocopies of questions so that they can be kept as low as possible and greatly save costs and 4) Can assist in improving teacher competence so that they are always familiar with the use of computer devices in the world of education.Kata Kunci: Computer-based Assessment, Articulate StorylineABSTRACTPenelitian ini bertujuan untuk mengembangkan sebuah aplikasi untuk Proses Penilaian Akhir Semester/Tahun. Aplikasi yang dikembangkan berupa Aplikasi Assessment Berbasis Komputer (ABK). Metode Penelitian yang digunakan dalam penelitian ini ialah metode penelitian Pengembangan kualitatif. Penelitian ini dilakukan di SMPN 3 Lembah Bawang pada saat PTS semester Ganjil Tahun Ajaran 2022/2023. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini adalah dengan cara melakukan observasi dan wawancara. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa aplikasi yang dikembangkan valid dan layak untuk digunakan. Hasil penelitian ini pula menunjukkan bahwa setelah menggunakan Aplikasi ABK, menimbulkan dampak berupa 1) Memudahkan guru untuk melakukan pengoreksian dan menganalisis hasil pekerjaan peserta didik secara otomatis tanpa dilakukan secara manual, 2) Membantu memotivasi beserta didik dalam belajar menggunakan perangkat komputer dan membuat mereka perlahan terbiasa dengan perangkat komputer, 3) Dapat memangkas pengeluaran dana Sekolah untuk pengadaan fotocopy soal sehingga dapat ditekan serendah-rendahnya dan sangat menghemat biaya serta 4) Dapat membantu dalam meningkatkan kompetensi guru agar selalu terbiasa dengan penggunaan perangkat komputer dalam dunia Pendidikan.Keywords: Assesmen Berbasis Komputer, Articulate Storyline
Copyrights © 2023