Kaisa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
Vol. 1 No. 2 (2021): Kaisa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran

Penggunaan Aplikasi Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar

Nuriyati, Tuti (Unknown)



Article Info

Publish Date
04 Nov 2021

Abstract

This is the qualitative study discusses the use of Google Classroom as a learning medium to increase learning motivation. The problem is that face-to-face or offline learning is less effective so the student learning motivation is not increased optimally. The purpose of this study is to determine the increase in learning motivation. All data were collected through observation, interviews, and documentation techniques. The results show that using Google Classroom is very helpful in increasing students' learning motivation. It makes the students more enthusiastic and active in attending lectures and discussions, they are also free to express their opinions and improve their thinking skills to solve some problems related to the material being studied.Ini adalah kajian kualitatif yang membahas tentang penggunaan Google Classroom sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar, permasalahannya karena perkuliahan tatap muka kurang efektif sehingga motivasi belajar mahasiswa tidak maksimal. Tujuan dalam kajian ini adalah untuk mengetahui peningkatan motivasi belajar. Teknik pengumpulan datanya menggunakan observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil kajian menunjukkan bahwa penggunaan Google Classroom sangat membantu dalam meningkatkan motivasi belajar mahasiswa, terutama dalam pembelajaran. Motivasi yang meningkat menjadikan mahasiswa semangat dalam mengikuti perkuliahan. Google Classroom memberikan wawasan serta pengalaman dalam proses belajar mengajar. Mahasiswa sangat aktif dan antusias dalam mengikuti perkuliahan dan diskusi, mahasiswa juga bebas menyampaikan pendapat serta mengasah kemampuan berpikir dalam menyelesaikan masalah terkait materi yang dipelajari. 

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

kaisa

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

KAISA is open access and peer-reviewed journal in the fields of Education and Learning published by the Faculty of Education and Teacher Training of STAIN Bengkalis, Indonesia. The publication of an article in KAISA is an essential building block in the development of a respected network of ...