Kaisa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
Vol. 3 No. 1 (2023): Kaisa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran

Strategi Discovery Learning Dalam Pembelajaran PAI

Alfiza, Siti (Unknown)
Hardiansyah (Unknown)
Ritonga, Supardi (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2023

Abstract

As time goes by, human thought also develops in the world of education, every time it always shows changes. These changes are based on the latest findings, one of which is the learning strategy of discovery learning. This research aims to describe discovery learning strategies in Islamic religious education learning. The method used in this research is library research, namely by collecting data as a research reference. The results of this research are that the discovery learning strategy is a learning model where students search for the material or concepts to be studied themselves and the teacher does not provide complete information to students regarding the concepts or material to be studied. If applied in Islamic religious education learning, to produce students who are dignified and have good morals, the use of the discovery learning model in PAI learning is highly desirable, because in this model students are required to be active, discover something new, and to be trained to be confident in expressing their discoveries. as material for them when they have graduated in facing existing problems. This helps students to build their own understanding. Seiring perkembangan zaman pemikiran manusia juga berkembang dalam dunia pendidikan, setiap saat selalu menunjukkan adanya perubahan, Perubahan itu didasarkan atas dasar temuan-temuan terbaru salah satunya adalah strategi pembelajaran discovery learning. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tentang strategi pembelajaran discovery learning dalam pembelajaran pendidikan agama Islam. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kajian pustaka (library research) yaitu dengan mengumpulkan data-data sebagai acuan penelitian. Hasil dari penelitian ini ialah strategi pembelajaran discovery learning merupakan model pembelajaran dimana siswa mencari sendiri materi atau konsep yang akan dipelajari dan guru tidak memberikan informasi secara utuh kepada siswa mengenai konsep atau materi yang akan dipelajari. Jika diterapkan dalam pembelajaran pendidikan agama Islam Untuk menghasilkan peserta didik yang bermartabat dan berakhlaqul karimah, penggunaan model discovery learning dalam pembelajaran PAI sangat diharapkan, karena dalam model tersebut siswa dituntut untuk aktif, menemukan sesuatu yang baru, dan untuk dilatih percaya diri dalam mengemukakan penemuannya, sebagai bahan mereka ketika sudah lulus dalam menghadapi permasalahan yang ada. Hal ini membantu peserta didik untuk membangun pemahamannya sendiri.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

kaisa

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

KAISA is open access and peer-reviewed journal in the fields of Education and Learning published by the Faculty of Education and Teacher Training of STAIN Bengkalis, Indonesia. The publication of an article in KAISA is an essential building block in the development of a respected network of ...