This research is motivated by data released by the Central Statistics Agency of West Sumatra in 2020 which shows that the highest unemployment rate comes from undergraduate graduates. This study aims to determine the level of lifelong learning skills and job readiness of undergraduate graduates in West Sumatra and see the role of lifelong learning skills on the job readiness of undergraduate graduates in West Sumatra. This study is a research field research (field research) using a quantitative approach. This research method uses linear regression analysis. The results of this study found that, firstly, the level of lifelong learning skills of bachelor graduates in West Sumatra was dominant in the medium category, namely 63.1% of all respondents, secondly, the level of job readiness of bachelor graduates in West Sumatra was dominant in the medium category, namely 67% of all respondents. The three lifelong learning skills have a significant role in job readiness, and the role given is positive linear. The results of this study also found that of the three aspects of lifelong learning skills, intrapersonal skills have the greatest effective contribution, and cognitive aspects provide the least effective contribution compared to other aspects.Penelitian ini dilatar belakangi oleh data yang dirilis Badan Pusat Statistika Sumatera Barat tahun 2020 yang menunjukkan angka pengangguran paling tinggi berasal dari lulusan sarjana. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat lifelong learning skill serta kesiapan kerja dari lulusan sarjana di Sumatera Barat dan melihat peran lifelong learning skill terhadap kesiapan kerja lulusan sarjana di Sumatera Barat. Penelitian ini merupakan penelitian field research (penelitian lapangan) dengan menggunakan pendekatan kuantitatif. Metode penelitian ini menggunakan metode analisis regresi linear. Hasil penelitian ini menemukan bahwa, pertama tingkat lifelong learning skill lulusan sarjana di Sumatera Barat dominan berada pada kategori sedang yaitu 63,1% dari keseluruhan responden, kedua tingkat kesiapan kerja lulusan sarjana di Sumatera Barat dominan berada pada kategori sedang yaitu 67% dari keseluruhan responden. Ketiga lifelong learning skill memiliki peran yang signifikan terhadap kesiapan kerja, dan peran yang diberikan bersifat linear positif. Hasil penelitian ini juga menemukan bahwa dari tiga aspek lifelong learning skill ternyata keterampilan intrapersonal memiliki sumbangan efektif paling besar dan aspek kognitif memberikan sumbangan efektif paling kecil dibandingkan aspek lainnya.
Copyrights © 2024