Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi
Vol. 10 No. 3 (2024): September 2024 (on progress)

Analisis, Uji Coba dan Rekontruksi Desain Kegiatan Laboraturium (DKL) Enzim Katalase Menggunakan Rubrik Penilaian Novak & Gowin: (Analysis, Testing and Reconstruction of Catalase Enzyme Laboratory Activity Design Using Novak & Gowin's Assessment Rubric)

Zhafira, Zhafira (Unknown)
Siregar , Shopiah Dhuha (Unknown)
Supriatno , Bambang (Unknown)
Amprasto, Amprasto (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Sep 2024

Abstract

Practical activities are an important part of biology learning activities. The reason is because doing practicum can expand students' curiosity, activeness, creativity and innovation. Laboratory Activity Design (DKL) is one of the many examples of learning tools that are designed with the aim of providing practical activity guidelines for students, providing opportunities for students to expand their metacognitive abilities. This research aims to practically analyze the practical design of how the catalase enzyme works which is commonly used in schools. Apart from that, alternative tools were also developed to analyze the volume of O2 produced from enzyme reactions along with quantitative-based DKL. Not only qualitative as has been in several practical guides, for example, only verifying and observing whether there are bubbles from enzymatic reactions. Analysis of component completeness using the Vee Diagram on the Catalase Enzyme Test LKS or DKL contained in the school Biology textbook and the results of the design of the teacher concerned. This research is a qualitative descriptive research through the ANCOR (Analysis, Trial and Reconstruction) stages. The object of the research is the LKS or DKL for practicum on the catalase enzyme used in high schools in Padang City, West Sumatra Province, totaling 3 DKL. Based on the results of the overall analysis, the quality of each DKL of the catalase enzyme used in three Padang City State High Schools based on the average score of the Vee diagram components of all DKL is in the medium category. So it is necessary to reconstruct and test the DKL because there are still many errors found which result in the practicum being less structured and not leading to the construction of students' knowledge. Abstrak. Kegiatan praktikum adalah potongan yang penting dalam kegiatan pembelajaran biologi. Alasannya karena dengan melakukan praktikum dapat memperluas rasa ingintahu, keaktifan, kreativitas, dan inovatif pada diri siswa. Desain Kegiatan Laboratorium (DKL) adalah salah satu dari sekian contoh perangkat pada pembelajaran yang disusun dengan tujuan untuk menyuguhkan pedoman kegiatan praktikum bagi siswa, dapat memberi kesempatan kepada siwa memperluas kemampuan metakognitif. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis secara praktik desain praktikum cara kerja enzim katalase yang biasa digunakan di sekolah. Selain itu juga dikembangkan alat alternatif dalam menganalisis volume O2 yang dihasilkan dari hasil reaksi enzim beserta DKL berbasis kuantitatif. Bukan hanya kualitatif seperti yang selama ini ada di beberapa panduan praktikum misalnya hanya memverifikasi dan mengamati ada tidaknya gelembung dari reaksi enzimatis. Analisis kelengkapan komponen  menggunakan Diagram Vee pada LKS atau DKL Uji Enzim Katalase yang terdapat pada buku pelajaran Biologi sekolah dan hasil rancangan guru yang bersangkutan. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif melalui tahapan ANCOR (Analisis, Uji Coba, dan Rekontruksi). Objek penelitian adalah LKS atau DKL untuk praktikum enzim katalase yang digunakan di SMA se-Kota Padang, Provinis Sumatera Barat sebanyak 3 DKL. Berdasarkan hasil keseluruhan analisis, kualitas masing-masing DKL enzim katalase yang digunakan di tiga SMA Negeri Kota Padang berdasarkan rata-rata skor komponen diagram Vee dari semua DKL yaitu berada pada kategori sedang. Sehingga perlu dilakukannya rekonstruksi dan uji coba terhadap DKL tersebut karena masih banyak ditemukan kesalahan yang mengakibatkan praktikum menjadi kurang terstruktur dan tidak mengarahkan pada konstruksi pengetahuan peserta didik.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

biodik

Publisher

Subject

Agriculture, Biological Sciences & Forestry Biochemistry, Genetics & Molecular Biology Decision Sciences, Operations Research & Management Education Environmental Science Social Sciences

Description

Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi receiving and publishing article in the form of research (scientific article) in the field of biology education and utilization of biological research in learning. Moreover, this journal bridges the gap between research and practice, providing information, ...