Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol.1, No.1, Januari 2016

PENGARUH MODUL PROGRAM KRPL BERBANTUAN PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH (PBM) TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF DAN SIKAP PEDULI LINGKUNGAN SISWA KELAS VII SMPN 18 MALANG

Mardiana Mardiana (Mahasiswa Pendidikan Biologi Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)
Mimien Henie Irawati Al Muhdhar (Dosen Pendidikan Biologi Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)
Sueb Sueb (Dosen Pendidikan Biologi Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Jan 2016

Abstract

This study aims to determine the effect of the program modules KRPL PBM aided the learning outcomes of cognitive learning environment and caring attitude seventh grade students of SMPN 18 Malang. Student learning outcomes as measured in the form of cognitive learning outcomes and environmental care attitude. This study was a quasi-experimental (quasy experiment) design with nonequivalent pretest posttest control group design. The study population is all students of class VII SMP Negeri 18 Malang academic year 2016/2017. This research sample class VII E, VII F and VII I selected cluster random sampling. Hypothesis test uses statistical analysis to Anacova. Based on the results of the analysis can know do that F count for cognitive learning outcomes generated amounted to 8.086 with 0.001 significance alpha smaller than 0.05 (<0.05), so it can be concluded that there are differences in cognitive learning achievement among students in grade control and experiment, F count for environmentally conscious attitude generated amounted to 17.273 with a significance of 0.000 of alpha 0.05 (<0.05), so it can be concluded that there are differences in the achievement of environmentally conscious attitude among students in grade control and experiment. So we can conclude, that the treatment of the learning effect on the cognitive learning environment and a caring attitude. Based on further with LSD test showed that the experimental class module KRPL program exhibited significantly different PBM assisted with PBL model class or with a conventional class of cognitive learning outcomes and environmental care attitude.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ada pengaruh modul program KRPL berbantuan PBM terhadap hasil belajar belajar kognitif dan sikap peduli lingkungan siswa kelas VII SMP Negeri 18 Malang. Hasil belajar siswa yang diukur berupa hasil belajar kognitif dan sikap peduli lingkungan. Penelitian ini termasuk dalam eksperimen semu (quasy experiment) dengan desain pretest posttest nonequivalent control group design. Populasi penelitian ini seluruh siswa kelas VII SMP Negeri 18 Malang tahun pelajaran 2016/2017. Sampel penelitian ini siswa kelas VII E, VII F, dan VII I yang dipilih secara cluster random sampling. Uji hipotesis menggunakan analisis statistik dengan anakova. Berdasarkan hasil analisis dapat diketahi bahwa F hitungĀ  untuk hasil belajar kognitif yang dihasilkan adalah sebesar 8,086 dengan signifikansi 0,001 lebih kecil dari alpha 0,05 (<0,05), sehingga dapat disimpulkan ada perbedaan pencapaian hasil belajar kognitif antara siswa di kelas kontrol dan eksperimen. F hitung untuk sikap peduli lingkungan dihasilkan adalah sebesar 17,273 dengan signifikansi 0,000 lebih kecil dari alpha 0,05 (<0,05), sehingga dapat disimpulkan ada perbedaan pencapaian sikap peduli lingkunganĀ  antara siswa di kelas kontrol dan eksperimen. Maka dapat disimpulkan, bahwa perlakuan terhadap pembelajaran berpengaruh terhadap hasil belajar kognitif dan sikap peduli lingkungan. Berdasarkan uji lanjut dengan LSD menunjukkan bahwa kelas eksperimen dengan modul program KRPL berbantuan PBM berbeda signfikan dengan kelas model PBL ataupun dengan kelas konvensional dari hasil belajar kognitif dan sikap peduli lingkungan.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...