Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol.1, No.5, Mei 2016

KREATIVITAS SISWA DALAM MENULIS PUISI

Yuli Dwi Pratiwi (Mahasisws Pendidikan Bahasa Indonesia Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)
Maryaeni Maryaeni (Dosen Pendidikan Bahasa Indonesia Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)
Heri Suwignyo (Dosen Pendidikan Bahasa Indonesia Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 May 2016

Abstract

This study describes the creative process of students in writing poetry text and creativity of students in poem text. This study used a qualitative approach with case type of study. Data were collected by interview and document study. The instrument used was a guide of data collection and data analysis. Checking the validity of the data was performed using perseverance of observation and triangulation. Result this study is the creative process of student in finding ideas was generally listening to music and student use three until six language irregularities in their poetry.Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan proses kreatif siswa dan kreativitas dalam puisi siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis studi kasus. Pengumpulan data dengan teknik wawancara dan studi dokumen. Instrumen yang digunakan panduan pengumpulan data dan panduan analisis data. Pengecekan keabsahan data dilakukan dengan teknik ketekunan pengamatan dan triangulasi. Hasil penelitian menunjukkan proses kreatif siswa ketika tahap pencarian ide secara umum mendengarkan musik dan siswa menggunakan tiga sampai enam bentuk penyimpangan bahasa dalam puisinya.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...