ABSTRACTThis research aims to describe the implementation of Liveworksheet Based Teaching at The Right Level (TaRL) to Increase Student Participation in Class IV Science and Science Subjects at SDN 02 Josenan. The increasingly rapid development of technology has become an innovation in learning, one of which is using live worksheet applications which can make students more active in working on practice questions individually and in groups. The TaRL approach creates meaningful learning because students can learn at an appropriate cognitive level and are accompanied by teachers. This research is Classroom Action Research which consists of 4 phases, namely action planning, action implementation, observation and reflection. Integration between technology and learning will improve the quality of learning in the 21st century.Keywords: Liveworksheet, Teaching at The Right Level (TaRL), Natural and Social Sciences (IPAS)ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan implementasi LiveworksheetBerbasis Teaching at The Right Level (TaRL) untuk Meningkatkan Partisipasi Siswa pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV SDN 02 Josenan. Pekembangan teknologi yang semakin pesat menjadi inovasi dalam pembelajaran salah satunya dengan menggunakan aplikasi liveworksheet yang dapat membuat siswa lebih aktif dalam mengerjakan latihan soal secara individu maupun berkelompok. Pendekatan TaRL menciptakan pembelajaran yang bermakna karena siswa dapat belajar pada tingkat kognitif yang sesuai dan didampingi oleh guru. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas yang terdiri dari 4 fase yaitu perencanaan tindakan, pelaksanaan tindakan, observasi dan refleksi. Integrasi antara teknologi dengan pembelajaran akan meningkatkan kualitas pembelajaran di abad-21.Kata Kunci: Liveworksheet, Teaching at The Right Level (TaRL), Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS)
Copyrights © 2024