This study aims to evaluate the effectiveness of the application of asynchronous learning methods on the understanding of material in aerodynamics courses. Asynchronous methods provide flexibility of time and place for students to access learning materials, which include videos, digital modules, and online discussion forums. Data was collected through a questionnaire to measure students' understanding of concepts and satisfaction levels. Students reported high levels of satisfaction related to the flexibility and accessibility of learning. This study concludes that asynchronous methods can be an effective alternative for aerodynamics learning, especially in supporting independent learning and improving students' cognitive skills. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi efektivitas penerapan metode pembelajaran asinkronus terhadap pemahaman materi pada mata kuliah aerodinamika. Metode asinkronus memberikan fleksibilitas waktu dan tempat bagi Mahasiswa untuk mengakses materi pembelajaran, yang mencakup video, modul digital, dan forum diskusi online. Data dikumpulkan melalui Kuesioner untuk mengukur pemahaman konsep dan tingkat kepuasan Mahasiswa. Mahasiswa melaporkan tingkat kepuasan yang tinggi terkait fleksibilitas dan aksesibilitas pembelajaran. Penelitian ini menyimpulkan bahwa metode asinkronus dapat menjadi alternatif efektif untuk pembelajaran aerodinamika, khususnya dalam mendukung pembelajaran mandiri dan peningkatan keterampilan kognitif Mahasiswa.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2024