Rayah Al Islam : Jurnal Ilmu Islam
Vol 8 No 4 (2024): Rayah Al Islam November 2024

Urgensi Kecerdasan Interpersonal Bagi Guru Dalam Konteks Pendidikan Modern

Sutanti, Dini (Unknown)
Wardan, Khusnul (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Nov 2024

Abstract

Artikel ini membahas urgensi kecerdasan interpersonal bagi guru dalam konteks pendidikan modern. Kecerdasan interpersonal, yang didefinisikan oleh Howard Gardner, merupakan kemampuan untuk memahami dan berinteraksi secara efektif dengan orang lain. Dalam dunia pendidikan yang semakin kompleks, guru dituntut untuk tidak hanya menguasai materi ajar, tetapi juga memiliki kemampuan untuk membangun hubungan yang baik dengan siswa, rekan kerja, dan orang tua. Penelitian ini menggunakan pendekatan studi literatur, dengan mengumpulkan dan menganalisis berbagai sumber yang relevan untuk memahami peran kecerdasan interpersonal dalam meningkatkan kualitas pendidikan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa guru dengan kecerdasan interpersonal yang tinggi mampu menciptakan lingkungan belajar yang inklusif dan mendukung, yang pada gilirannya meningkatkan motivasi dan keterlibatan siswa. Selain itu, guru yang memiliki kemampuan ini dapat lebih efektif dalam mengelola kelas dan menyelesaikan konflik yang mungkin muncul. Pembahasan lebih lanjut mengungkapkan bahwa pengembangan kecerdasan interpersonal harus menjadi bagian integral dari pelatihan dan pengembangan profesional bagi guru, agar mereka dapat beradaptasi dengan kebutuhan siswa yang beragam. Sebagai penutup, artikel ini menekankan pentingnya mengintegrasikan kecerdasan interpersonal dalam kurikulum pendidikan dan pelatihan guru. Dengan demikian, diharapkan para pendidik dapat lebih siap menghadapi tantangan di era pendidikan modern dan berkontribusi pada peningkatan kualitas pendidikan secara keseluruhan. Upaya ini tidak hanya akan menguntungkan guru, tetapi juga siswa dan masyarakat luas. This article discusses the urgency of interpersonal intelligence for teachers in the context of modern education. Interpersonal intelligence, defined by Howard Gardner, is the ability to understand and interact effectively with others. In an increasingly complex world of education, teachers are required to not only master teaching materials, but also have the ability to build good relationships with students, colleagues, and parents. This study uses a literature study approach, by collecting and analyzing various relevant sources to understand the role of interpersonal intelligence in improving the quality of education. The results of the study indicate that teachers with high interpersonal intelligence are able to create an inclusive and supportive learning environment, which in turn increases student motivation and engagement. In addition, teachers who have this ability can be more effective in managing classes and resolving conflicts that may arise. Further discussion reveals that the development of interpersonal intelligence should be an integral part of teacher training and professional development, so that they can adapt to the diverse needs of students. In closing, this article emphasizes the importance of integrating interpersonal intelligence into the curriculum of education and teacher training. Thus, it is hoped that educators can be better prepared to face challenges in the era of modern education and contribute to improving the quality of education as a whole. This effort will not only benefit teachers, but also students and the wider community.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

rais

Publisher

Subject

Religion Economics, Econometrics & Finance Education Languange, Linguistic, Communication & Media Law, Crime, Criminology & Criminal Justice

Description

Rayah Al-Islam (p-ISSN: 2503-3816, e-ISSN: 2686-2018) is a Journal of Islamic studies published twice a year, this scientific publication is managed by the Institute for Research and Community Service (LP2M) Ar-Raayah Arabic Language College (STIBA) Sukabumi. This journal focuses on the study of ...