Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education
Vol. 5 No. 5 (2024)

Evaluasi Program Tahfidz Metode Kitabah Di MDTA Muhammadiyah Sungai Tanang

Zulwiddi, Neka (Unknown)
Zakir, Supratman (Unknown)
Ilmi, Darul (Unknown)



Article Info

Publish Date
07 Dec 2024

Abstract

The Islamic educational institute has created a programme so that the objectives of the Islamic institution can be achieved effectively and effectively. After the program has been created, the next step is to implement the program. Next, after the program is running, then, the program needs to be evaluated so that we can see if it is in line with the planning or need more in innovation. The aim of this evaluation is so that you can see how our judgment of the program so that it can be in innovation for the future or the program does not qualify for implementation in the Islamic educational institutions. This method of research is qualitative descriptive and type of research case study and data collection techniques through observations, interviews and using the evaluation model of CIPP a program of Tahfidz methods of bookah at the MDTA Muhammadiyah River Tanang. The findings on this research show that the program of tahfidz Methods of Bookah implemented in MDTA Mohammadiyah Sungai Tanang has effectively produced a generation of hafidz Al-Qur’an that has achieved commendable academic achievement. Although the program faces difficulties such as student skill differences and limited time, it benefits from a supportive educational atmosphere that promotes Islamic teachings and strong family support. The organized program improves the learning process and understanding of the verses of the Qur'an through the use of high-quality learning materials and highly qualified teachers. The effectiveness of the program depends on the use of a variety of teaching approaches, from conventional to modern, and the implementation of good time management strategies. Regular assessments and personal counselling help in tracking student progress, while there are visible improvements in student moral and spiritual growth. Abstrak Lembaga pendidikan Islam sudah membuat sebuah program agar tujuan lembaga Islam tersebut bisa di capai secara efektif dan efisien. Setelah program tersebut dibuat maka tahap selanjutnya yaitu mengimplementasikan program tersebut. Selanjutnya setelah program tersebut sudah berjalan maka dari itu, program tersebut perlu di evaluasi agar kita dapat melihat apakah sudah sesuai dengan perencanaan ataupun perlu lagi di inovasi. Tujuan melakukan evaluasi ini yaitu supaya kita bisa melihat bagaimana penilaian kita terhadap program tersebut supaya bisa di inovasi untuk ke depannya ataupun program tersebut tidak layak lagi di implementasikan di lembaga pendidikan Islam tersebut. metode penelitian ini yaitu kualitatif deskriptif dan jenis penelitiannya study kasus dan teknik pengumpulan datanya melalui observasi, wawancara dan menggunakan model evaluasi CIPP sebuah program Tahfidz metode kitabah di MDTA Muhammadiyah Sungai Tanang. Temuan pada penelitian ini menunjukkan bahwa program tahfidz metode kitabah yang diimplementasikan di MDTA Muhammadiyah Sungai Tanang telah secara efektif menghasilkan generasi hafidz Al-Qur’an yang telah mencapai prestasi akademik yang memuji. Meskipun program ini menghadapi kesulitan seperti perbedaan kemampuan siswa dan waktu terbatas, itu mendapat manfaat dari suasana pendidikan yang mendukung yang mempromosikan ajaran Islam dan dukungan yang kuat dari keluarga. Program yang terorganisir meningkatkan proses belajar dan pemahaman ayat-ayat Al-Qur’an melalui penggunaan bahan pembelajaran berkualitas tinggi dan guru yang berkualitas tinggi. Efektivitas program tergantung pada penggunaan berbagai pendekatan pengajaran, mulai dari konvensional hingga modern, dan implementasi strategi manajemen waktu yang baik. Penilaian reguler dan konseling pribadi membantu dalam melacak kemajuan siswa, sementara ada perbaikan yang terlihat dalam pertumbuhan moral dan spiritual siswa.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

JIEM

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, (2723-5386: online media): is a peer-reviewed scientific periodical journal published by the Master of Islamic Education Study Program at the Postgraduate School of Ibn Khaldun University, Bogor. This journal dedicated to publishing ...