The purpose of this study is to examine the role of school principals in improving technology-based learning. The research method uses qualitative descriptive, with the subject of the principal, data collection is carried out by observation and interviews and documentation. Data analysis using an interactive model from Milles and Hubbermant. The results of the study show that: (1) The leadership of the principal has a very significant influence on the performance of teachers and students, especially in the context of the application of technology in schools. (2) The challenge faced is that the provision of infrastructure and resources is still a major obstacle in the implementation of technology (3) Therefore, although the leadership of school principals is crucial, support from the government and the private sector in the provision of adequate infrastructure is urgently needed. In conclusion, principals must continue to strengthen their role as agents of change by encouraging innovation and technology development in schools, while collaborating with others to overcome existing barriers. ABSTRAKTujuan penelitian ini mengkaji peran kepala sekolah dalam meningkatkan pembelajaran berbasis teknologi. Metode penelitian menggunakan deskriptif kualitatif, dengan subyek kepala sekolah, pengumpulan data dilakukan dengan obervasi dan wawancara serta dokumentasi. Analisis data dengan menggunakan model interaktif dari Milles and Hubbermant. Hasil penelitian menunjuuukan bahwa : (1) Kepemimpinan kepala sekolah memiliki pengaruh yang sangat signifikan terhadap kinerja guru dan siswa, terutama dalam konteks penerapan teknologi di sekolah. (2) Tantangan yang dihadapi adalah menyediaan infrastruktur dan sumber daya masih menjadi hambatan besar dalam implementasi teknologi (3) Oleh karena itu, meskipun kepemimpinan kepala sekolah sangat krusial, dukungan dari pemerintah dan sektor swasta dalam penyediaan infrastruktur yang memadai sangat dibutuhkan. Kesimpulannya, kepala sekolah harus terus memperkuat peran mereka sebagai agen perubahan dengan mendorong inovasi dan pengembangan teknologi di sekolah, sambil berkolaborasi dengan pihak lain untuk mengatasi hambatan yang ada.
Copyrights © 2024