JOURNAL OF EDUCATION SCIENCE
Vol 10, No 2 (2024): OKTOBER 2024

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN ROLE PLAYING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN IPS KELAS VI SEKOLAH DASAR

Mutiawati, Mutiawati (Unknown)
Hastarina, Nisa (Unknown)
Fajriati, Rafni (Unknown)
Nelly, Nelly (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Oct 2024

Abstract

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya motivasi belajar peserta didik pada pembelajaran IPS kelas IV Sekolah Dasar Negeri 1 Peureulak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh dari penerapan model pembelajaran Role Playing dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik pada pembelajaran IPS sekolah dasar. Jenis penelitian yang akan dilakukan yaitu Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan pendekatan kuantitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah peserta didik kelas VI B yang terdiri dari 12 peserta didik laki-laki dan 8 peserta didik perempuan. Penelitian ini dilakukan dengan dua siklus yaitu siklus I dan siklus II. Hasil pengolahan data dengan menggunakan uji N-Gain pada siklus 1 berada pada interpretasi sedang sedangkan pada siklus II berada pada interpretasi tinggi. Uji T Normalitas Selmograv, maka didapatkan hasil uji t yaitu 0,001 artinya adanya pengaruh model pembelajaran Role Playing terhadap hasil belajar peserta didik kelas VI pada mata pelajaran IPS Sekolah Dasar Berdasarkan hasil penelitian tersebut dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran Role Playing dapat meningkatkan motivasi belajar peserta didik pada pembelajaran IPS di SDN 1 peureulak.Kata Kunci: Model Pembelajaran, Role Playing, Motivasi Belajar, KarakterThis research was motivated by the low learning motivation of grade IV students in social studies at Peureulak 1 Public Elementary School. This study aims to determine the effect of implementing the Role-Playing learning model on increasing students' motivation in elementary school social studies learning. The research to be conducted is Classroom Action Research (CAR) using a quantitative approach. The subjects in this study were students of class VI B, consisting of 12 male students and 8 female students. This study was conducted in two cycles, Cycle I and Cycle II. The results of data processing using the N-Gain test showed moderate interpretation in Cycle I and high interpretation in Cycle II. The Selmograv’s T Normality Test yielded a t-test result of 0.001 < 0.005, indicating a significant effect of the Role-Playing learning model on the learning outcomes of class VI students in Elementary School Social Studies. Based on these findings, it can be concluded that the application of the Role-Playing learning model can enhance students' motivation in Social Studies learning at SDN 1 Peureulak.Keywords: Learning Model, Role Playing, Learning Motivation, Character

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

jes

Publisher

Subject

Education

Description

The aim of the Journal of Education Science (JES), p-ISSN 2442-3106, e-ISSN 2615-5338 is to provide an international forum for the sharing, dissemination and discussion of research, experience and perspectives across a wide range of education, teaching, development, instruction, educational projects ...