Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam
Vol 13 No 5 (2024)

Pengembangan pendidikan akhlak perempuan berdasarkan nilai-nilai 'Aisyiyah

Vashti, Respati Prajna (Unknown)
Alfaein, Noor Isna (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Oct 2024

Abstract

As the world has experienced technological progress, women's issues will remain a concern. This study aims to collaborate with one of the women's organizations, Aisyiyah, to develop women's moral education. This study is qualitative. Data were obtained through special interviews with the chairman of the Central Leadership of 'Aisyiyah and using 3 'Aisyiyah guidebooks, namely Tanfidz Keputusan Muktamar, Adabul Mar'ah Fil Islam, and Risalah Perempuan. The results of this study are as follows: First, the background of women's moral education based on 'Aisyiyah values is to build the meaning of tajdid in 'Aisyiyah thinking, with the spirit of al-Maun as the fundamental spirit of the theology of the 'Aisyiyah movement. Second, the characteristics of women's moral education 'Aisyiyah, are identical to the enlightenment movement (tanwir), which is an action, a practice of the vision of Progressive Islam. Women can develop moral values as women's moral education includes instilling faith and piety, fostering obedient behavior in worship, thinking tajdid (modern), and behaving like modern Muslim women. Third, women's moral education guidelines are designed based on the Qur'an. AbstrakPada saat dunia telah mengalami kemajuan teknologi, permasalahan perempuan akan tetap menjadi perhatian khusus. Penelitian ini bertujuan untuk mengkolaborasikan pengembangan pendidikan akhlak perempuan dengan salah satu organisasi perempuan yaitu 'Aisyiyah. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif. Data diperoleh melalui wawancara khusus oleh ketua Pimpinan Pusat 'Aisyiyah, dan menggunakan 3 buku pedoman 'Aisyiyah yaitu Tanfidz Keputusan Muktamar, Adabul Mar'ah Fil Islam, dan Risalah Perempuan. Hasil penelitian ini adalah Pertama, latar belakang pendidikan akhlak perempuan yang berbasis pada nilai-nilai 'Aisyiyah adalah untuk membangun makna tajdid dalam pemikiran 'Aisyiyah, dengan ruh al-Maun sebagai ruh dasar teologi gerakan 'Aisyiyah. Kedua, karakteristik pendidikan akhlak perempuan ‘Aisyiyah identik dengan gerakan pencerahan (tanwir) yang merupakan suatu aksi, praktik dari visi Islam Berkemajuan. Perempuan dapat mengembangkan nilai-nilai akhlak sebagaimana pendidikan akhlak perempuan meliputi: menanamkan keimanan dan ketakwaan, menumbuhkan perilaku taat beribadah, berfikir tajdid (modern), dan berperilaku sebagaimana wanita muslim modern. Ketiga, perancangan pedoman pendidikan akhlak perempuan berlandaskan pada Al-Qur’an.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

TADIBUNA

Publisher

Subject

Education

Description

Ta'dibuna : Jurnal Pendidikan Islam, ISSN: 2252-5793 (Print) 2622-7215 (Electronic) is a journal of Islamic education published twice a year (April-October) on Islamic education with the scope of study are fundamental of Islamic education (philosophy, history and the nature of Islamic education), ...