Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab & Pendidikan Bahasa Arab
VOL 5, NO 2 (DESEMBER 2024): LOGHAT ARABI

Inovasi Penilaian Maharah Kitabah Dengan Pendekatan Taksonomi Bloom Pada Buku Pembelajaran Bahasa Arab Kelas X Terbitan Kementerian Agama tahun 2020 / Innovation in Maharah Kitabah Assessment with Bloom's Taxonomy Approach in Arabic Language Learning Books for Class X Published by the Ministry of Religion in 2020

Aman, M Rizki Hi (Unknown)
Sugirma, Sugirma (Unknown)
Zulaeha, Zulaeha (Unknown)



Article Info

Publish Date
25 Dec 2024

Abstract

An inappropriate assessment system results in ineffective and inefficient learning objectives. The assessment in the 2020 Ministry of Religion published Arabic Madrasah Aliyah Class Meanwhile, the ability to write (maharah kitabah) requires affective and psychomotor competencies to represent cognitive skills, so that the learning objectives of maharah kitabah are achieved optimally. This research aims to help teaching staff in determining appropriate assessment actions. The method used in this research is library research. Based on the literature analysis in this article, there are research results, namely: a). The assessment of the Arabic language learning book for class b). The innovation in assessing Arabic language learning in the maharah kitabah using Bloom's Taxonomy approach is very effective. This is because in learning Arabic, especially in writing skills, there is a hierarchical structure of language competence which is related to the four Arabic language skills. So, if it is connected to the assessment system in Bloom's Taxonomy, it can be concluded that there are three assessment domains, namely the cognitive domain, the affective domain, and the psychomotor domain, which are very appropriate to use as indicators for assessing the maharah kitabah in the Class X Arabic learning book published by the Ministry of Religion in 2020.Abstrak: Sistem penilaian yang kurang tepat berdampak pada tujuan pembelajaran yang tidak efektif dan efisien. Penilaian dalam buku bahasa Arab madrasah aliyah kelas X terbitan kemenag tahun 2020, menitikberatkan kemampuan kongnitif dan psikomotorik serta masi terdapat kekurangan pada ranah afektif khususnya pada maharah kitabah. Sedangkan dalam kemampuan menulis (maharah kitabah) memerlukan kompetensi afektif serta psikomotorik untuk merepresentasikan skil kongnitifnya, agar tujuan pembelajaran maharah kitabah tercapai dengan maksimal. Penelitian ini bertujuan dapat membantu tenaga pendidik dalam menentukan tindakan penilaian secara tepat. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu studi pustaka (library research). Berdasarkan analisis literatur pada artikel ini terdapat hasil penelitian yaitu: a). penilaian pada buku pembelajaran bahasa Arab kelas X terbitan kemenag tahun 2020, belum secara maksimal menerapkan sistem penilaian afektif. b). Inovasi penilaian pembelajaran bahasa Arab pada maharah kitabah dengan pendekatan Taksonomi Bloom sangat evektif. Hal ini di sebabkan dalam pembelajaran bahasa Arab khususnya pada keterampilan menulis terdapat struktur hierarki kompetensi berbahasa yang memiliki keterkaitan dengan keempat keterampilan berbahasa Arab. Sehingga jika di hubungkan dengan sistem penilaian pada Taksonomi Bloom, maka dapat disimpulkan terdapat tiga ranah penilaian yaitu ranah kongnitif, ranah afektif, serta ranah psikomotorik, yang sangat tepat digunakan sebagai indikator untuk melakukan penilaian terhadap maharah kitabah pada buku pembelajaran bahasa Arab kelas X terbitan kemenag tahun 2020.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

loghat

Publisher

Subject

Humanities Education Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab & Pendidikan Bahasa Arab is a peer-reviewed journal on Arabic education in the world. This journal is published by the Departement of Arabic Education, Faculty of Education and Teacher Training, IAI DDI Polewali Mandar. Editors welcome scholars, researchers and ...