The workload carried by a teacher is very real, so it can cause stress. Stress conditions are also experienced by Islamic Education Institutions, Muhammadiyah Attanwir Metro Islamic Boarding School. This research is expected to help the Boarding School resolve the factors that cause stress by implementing stress management. The method used is qualitative research with data collection techniques (1) observation (2) interviews and (3) documents. The results showed that the stress factors experienced by the caregiving staff were caused by the bad behavior of students and a lot of workload. Stress management that has been applied is with an individual approach and an organizational approach. There are still other problems found from the application of previous stress management, so the stress management that can be done by the pesantren is by applying sincere intentions, patience, dhikr, repentance, positive and optimistic thinking, and prayer. ABSTRAKBeban kerja yang dipikul seorang guru sangatlah nyata, sehingga bisa menyebabkan terjadinya stes. Kondisi stres juga dialami oleh Lembaga Pendidikan Islam, Pondok Pesantren Muhammadiyah Attanwir Metro. Penelitian ini diharapkan membantu Pesantren menyelesaikan faktor penyebab stres dengan penerapan manajemen stress. Metode yang digunakan adalah penelitian kualitatif dengan teknik pengumpulan data (1) observasi (2) wawancara dan (3) dokumen. Hasil penelitian menunjukkan Faktor stres yang dialami tenaga kepengasuhan disebabkan oleh perilaku buruk santri dan beban kerja yang banyak. Manajemen stres yang telah diterapkan oleh Pesantren adalah dengan pendekatan individu dan pendekatan organisasi. Masih ditemukan masalah lain dari diterapkannya manajemen stres sebelumnya, maka manajemen stres yang dapat dilakukan oleh Pesantren yakni dengan menerapkan niat yang ikhlas, Sabar, zikir, taubat, berpikir positif dan optimis, dan shalat.
Copyrights © 2024