Abstract Learning strategy which emphasizes on activities     students will results optimal learning. Based on firstly observations in     SMA N 3 Pekalongan, learning interactions in the classroom less favorable.     It needs a learning strategy that can generate activity and student     learning outcomes. Application of Discovery Learning learning strategies     paired with a media card is expected to help students in the learning     process. This study aims to determine the effect of the application of     learning strategies Discovery Learning on the activity and student learning     outcomes in the digestive system material. This research is a pre     Experimental Design, using a pretest-posttest pattern of one group design,     without using a control class. Sampling was done by purposive sampling     techniques, taken two of the four classes, XI IPA 1 and XI IPA 4. Activity     value obtained through observation while teaching and learning results     obtained through an increase in the value of learning outcomes     pretest-posttest (N-Gain). The results showed that the application of     learning strategies Discovery Learning with media affect the activity of     matching cards and student learning outcomes.   Abstrak Strategi pembelajaran yang menekankan pada aktivitas     siswa akan memperoleh hasil belajar yang optimal. Berdasarkan observasi     awal yang dilakukan di SMA N 3 Pekalongan, interaksi pembelajaran dalam     kelas relatif belum optimal. Perlu adanya strategi pembelajaran yang dapat     membangkitkan aktivitas dan hasil belajar siswa. Penerapan strategi     pembelajaran Discovery Learning disertai     media kartu berpasangan diharapkan     dapat membantu siswa dalam proses belajar. Penelitian ini bertujuan untuk     mengetahui pengaruh penerapan strategi     pembelajaran Discovery Learning terhadap aktivitas dan hasil belajar     siswa pada materi sistem pencernaan. Penelitian ini merupakan     penelitian Pre Experimental Design, menggunakan     pola Pretest-posttest one group design, tanpa menggunakan kelas kontrol. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik Purpossive Sampling, dari empat kelas diambil dua kelas     yaitu kelas XI IPA 1 dan XI IPA 4. Nilai aktivitas diperoleh melalui     observasi saat pembelajaran dan hasil belajar diperoleh melalui nilai     peningkatan hasil belajar pretest-posttest (N-Gain). Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan strategi     pembelajaran Discovery Learning disertai     media kartu berpasangan berpengaruh terhadap aktivitas dan hasil belajar siswa.                            
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2014