This study aims to evaluate the implementation of tafsir tarbawi in learning ethics in Islamic educational institutions. Using a descriptive qualitative method, this study analyzes data obtained through interviews, observations, and document studies in schools that implement tafsir tarbawi. The results show that tafsir tarbawi contributes to shaping learners' characters, increasing moral awareness, and strengthening social values in their interactions. However, there are obstacles in educators' understanding, lack of systematic teaching resources, and not optimal evaluation based on the value of tarbawi tafsir. Therefore, there is a need to strengthen the curriculum as well as training for educators in integrating tafsir tarbawi effectively in ethics learning.ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi implementasi tafsir tarbawi dalam pembelajaran etika di lembaga pendidikan Islam. Dengan menggunakan metode kualitatif deskriptif, penelitian ini menganalisis data yang diperoleh melalui wawancara, observasi, dan studi dokumen di sekolah-sekolah yang menerapkan tafsir tarbawi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tafsir tarbawi berkontribusi dalam membentuk karakter peserta didik, meningkatkan kesadaran moral, dan memperkuat nilai-nilai sosial dalam interaksi mereka. Namun, terdapat kendala dalam pemahaman pendidik, kurangnya sumber ajar yang sistematis, serta belum optimalnya evaluasi berbasis nilai tafsir tarbawi. Oleh karena itu, perlu adanya penguatan kurikulum serta pelatihan bagi pendidik dalam mengintegrasikan tafsir tarbawi secara efektif dalam pembelajaran etika.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2025