Journal of Educational Management and Strategy
Vol. 3 No. 1 (2024): January-June 2024

Perancangan Media Pembelajaran Animasi Berbasis Adoble Flash CS6 Mata Pelajaran IPA di SD N 08 Makmur

Nuraisyah, Nuraisyah (Unknown)
Sipayung, Nurul Hidayah (Unknown)
Annas, Firdaus (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2024

Abstract

Abstrak Artikel ini bertujuan untuk merancang media pembelajaran animasi yang praktis dan efesien untuk mendukung kegiatan pembelajaran pada mata pelajaran IPA. Dengan memanfaatkan aplikasi adoble flash sistem yang diharapkan dapat mempermudah serta membantu dalam proses belajar mengjar di dalam kelas. Media pembelajaran yang digunakan di dalam kelas masih bersifat konvensional dan masih menggunaka metode ceramah yang mana masih belum menggunakan teknologi di dalam perancangan medianya. Padahal kemajuan teknologi saat ini sangatlah pesat terutama di bidang pendidikan yang dapat mendrong kemajuan dalam pembuatan media pembelajaran berbasis teknologi, Penelitian ini mengadopsi pendekatan Reaserch end Development (R&D) dengan model pengembangan 4D. Model ini terdiri dari 4 tahap utama, yakni tahap pendefinisian (define), perancangan (design), pengembangan (develop), dan penyebarluasan (dissaminate). Masing-masing tahap ini dilalui secara sistematis untuk memastikan produk akhir yaitu media pembelajaran, dimana dapat memenuhi kebutuhan siswa dan juga guru di dalam kelas pada saat proses belajar mengajar. Hasil penelitian ini berupa sebuah media pembelajran berbasis animasi menggunakan aplikasi adoble flash yang valid, efektif dan praktis. Temuan dalam penelitian ini didapatkan bahwa media pembelajaran animasi dapat dijadikan sebagai media pembelajaran dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA di SD N 08 Makmur AbstractThis article aims to design a practical and efficient animated learning media to support learning activities in science subjects. By utilizing the Adobe Flash system application which is expected to facilitate and assist in the teaching and learning process in the classroom. The learning media used in the classroom are still conventional and still use the lecture method which still does not use technology in the design of the media. Whereas current technological advances are very rapid, especially in the field of education, which can encourage progress in making technology-based learning media, this research adopts the Reaserch end Development (R&D) approach with the 4D development model. This model consists of 4 main stages, namely defining, designing, developing, and disseminating. Each of these stages is passed systematically to ensure the final product, namely learning media, which can meet the needs of students and teachers in the classroom during the teaching and learning process. The results of this study are in the form of an animation-based learning media using Adobe Flash applications that are valid, effective and practical. The findings in this study found that animated learning media can be used as learning media in improving student learning outcomes in science subjects at SD N 08 Makmur.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

jemast

Publisher

Subject

Education Engineering Languange, Linguistic, Communication & Media Other

Description

Journal of Educational Management and Strategy (JEMAST) (e-ISSN : 2964-4283) is a refereed journal published by Yayasan Lembaga Studi Makwa (Makwa Foundation). It is a semi-annual journal published in January and December. The JEMAST has sought to publish research on publishing qualitative, ...