Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan
Vol 1, No 2 (2016)

Pengembangan Media Animasi Pembelajaran Interaktif Pokok Bahasan Gaya Pada Matapelajaran IPA Kelas IV SD

Muzakki Muzakki (Mahasiswa Teknologi Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang)
Mohammad Efendi (Teknologi Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang)
Abdul Manan (Teknologi Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
08 Nov 2017

Abstract

Abstrak: Agar konsep-konsep abstrak yang diajarkan pada matapelajaran IPA SD dapat diterima oleh siswa diperlukan sebuah media atau perantara untuk mengkonkretkan materi. Pengembangan media ini menggunakan model Sadiman (2008), dengan materi tentang pokok bahasan gaya. Validitas hasil pengembangan ditunjukkan oleh pemenuhan kriteria yang diperoleh dari hasil ujicoba, yaitu ahli media dengan tingkat validitas sebesar 90,56%, ahli materi sebesar 91,11% dan siswa perorangan sebesar 95,56%, siswa kelompok kecil sebesar 94,44% serta siswa kelompok besar sebesar 91,17%. Berdasarkan hasil validasi tersebut, disimpulkan bahwa media animasi pembelajaran interaktif pada matapelajaran IPA pokok bahasan gaya adalah valid atau layak.Abstract: In order for the abstract concepts taught in elementary science subjects to be accepted by students, a medium or intermediary is needed to concretize the material. This media development uses the Sadiman (2008) model, with material on the subject of style. The validity of the development results is indicated by the fulfillment of the criteria obtained from the test results, namely media experts with a validity level of 90.56%, material experts at 91.11% and individual students at 95.56%, small group students of 94.44% and large group students of 91.17%. Based on the results of this validation, it was concluded that the interactive learning animation media on the science subject subject of style was valid or feasible. 

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

EDCOMTECH

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Social Sciences

Description

Edcomtech is a journal in the field of educational technology which contains conceptual studies and empirical findings in scientific disciplines of educational technology theories and practices. The covered topics are involved the foundation and philosophy of educational technology, design and ...