Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan
Vol 1, No 2 (2016)

Pengaruh Pemanfaatan Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas IV Sekolah Dasar

Prayoga Dwi Jatmiko (Mahasiswa Teknologi Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang)
Anastasia Wijayantin (Mahasiswa Teknologi Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang)
Susilaningsih Susilaningsih (Teknologi Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
08 Nov 2017

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan mengetahui pengaruh pemanfaatan video pembelajaran terhadap hasil belajar mata pelajaran ilmu pengetahuan alam (IPA) kelas IV di SDN I dan SDN III Tasik madu Trenggalek. Rancangan penelitian yang digunakan adalah eksperimen semu (eksperimen kuasi). Penelitian ini menganalisis ada tidaknya perbedaan hasil belajar siswa yang menggunakan media video pembelajaran dan tidak menggunakan video pembelajaran. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran dengan menggunakan media video pembelajaran secara signifikan berbeda perolehan hasil belajarnya di bandingkan dengan pembelajaran yang tidak menggunakan media video pembelajaran.Abstract: This study aims to determine the effect of the use of instructional videos on the learning outcomes of fourth grade natural science (IPA) subjects at SDN I and SDN III Tasik Honey Trenggalek. The research design used was quasi-experimental (quasi-experimental). This study analyzes whether there are differences in student learning outcomes using instructional video media and not using instructional videos. The results showed that learning using instructional video media was significantly different in the acquisition of learning outcomes compared to learning that did not use instructional video media.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

EDCOMTECH

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Social Sciences

Description

Edcomtech is a journal in the field of educational technology which contains conceptual studies and empirical findings in scientific disciplines of educational technology theories and practices. The covered topics are involved the foundation and philosophy of educational technology, design and ...