Abstract: This research aims to analyze the influence of Thai royal power and politics on private Islamic schools in Southern Thailand, especially in the Patani area of Southern Thailand. Educational policies implemented by the Thai government often reflect broader political interests, which impact the Islamic education system. Muslim communities in Southern Thailand face challenges in maintaining Islamic identity and educational values amidst policies that tend to integrate national culture and Buddhism. This research uses a qualitative approach with a literature study method to collect data from various sources related to education policy and social dynamics in the region. Keywords: Power, Politics, Private Islamic Schools, Islamic Education, Southern                  Thailand. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh kekuasaan dan politik kerajaan Thailand terhadap sekolah Islam swasta di Thailand Selatan, khususnya di daerah Patani Thailand Selatan. Kebijakan pendidikan yang diterapkan oleh pemerintah Thailand seringkali mencerminkan kepentingan politik yang lebih luas, yang berdampak pada sistem pendidikan Islam. Masyarakat Muslim di Thailand Selatan menghadapi tantangan dalam mempertahankan identitas dan nilai-nilai pendidikan Islam di tengah kebijakan yang cenderung mengintegrasikan budaya nasional dan Buddhisme. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi literatur untuk mengumpulkan data dari berbagai sumber terkait kebijakan pendidikan dan dinamika sosial di wilayah tersebut. Kata kunci: Kekuasaan, Politik, Sekolah Islam Swasta, Pendidikan Islam, Thailand Selatan.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2025