JCES (Journal of Character Education Society)
Vol 5, No 4 (2022): October

PENGGUNAAN APLIKASI PEMBELAJARAN PEKA PADA MATA PELAJARAN PPKn DI SMK PGRI 1 CIMAHI

Marrtini, Eneng (Unknown)
Ardi, Rudi Prasetyo (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Oct 2022

Abstract

Abstrak: Tujuan dari kegiatan pengabdian ini untuk menganalisis kondisi pembelajaran PPKn dengan mengembangkan media pembelajaran berbasis teknolgi dengan nama media aplikasi PeKa untuk meningkatkan kompetensi kewarganegaraan, dan menganalisis efektivitasnya. Pelaksanaan Kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat melalui beberapa tahapan: 1) persiapan kegiatan; 2) pelaksanaan kegiatan; 3) evaluasi dan monitoring; dan 4) publikasi dan dokumentasi, Hasil penelitian menunjukkan: Kondisi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan yang berlangsung di sekolah menengah kejuruan saat ini masih perlu adanya pengembangan baik itu dalam materi, metode, media, sumber dan evaluasi. Media yang digunakan sebagai penunjang dalam model pembelajaran yang digunakan adalah Aplikasi PeKa, dan terbukti efektif dan memiliki pengaruh yang signifikan terhadap kompetensi kewarganegaraan (Civic Knowledge, Civic Skill dan Civic Disposition) siswa. Sehingga media yang dikembangkan ini menjadi salah satu alternatif dalam pembelajaran PPKn dalam meningkatkan kompetensi kewarganegaraan.Abstract: The purpose of this community service activity is to analyze the condition of PPKn learning by developing technology-based learning media called PeKa application media to improve citizenship competency, and to analyze its effectiveness. The implementation of Community Service Activities goes through several stages: 1) preparation of activities; 2) implementation of activities; 3) evaluation and monitoring; and 4) publication and documentation. The results of the study show: The condition of Pancasila and Citizenship Education that is currently taking place in vocational high schools still needs development, both in terms of materials, methods, media, sources and evaluation. The media used as a support in the learning model used is the PeKa Application, and has proven to be effective and has a significant influence on students' citizenship competency (Civic Knowledge, Civic Skill and Civic Disposition). So that the media developed is one of the alternatives in PPKn learning in improving citizenship competency.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

JCES

Publisher

Subject

Education

Description

Journal of Character Education Society (JCES) | ISSN 2614-3666, is one of the devotion journals managed by the Faculty of Teacher Training and Education of Muhammadiyah University of Mataram and published every January and July. The publication of JCES aims to disseminate conceptual thinking and ...