WIDYANTARA
Vol 1 No 2 (2023)

Model Pembelajaran Jigsaw Untuk Meningkatan Hasil Belajar Bahasa Indonesia

Arini ‘Azizah Hastyanti (Universitas Wijaya Kusuma Surabaya)
Rini Damayanti (Universitas Wijaya Kusuma Surabaya)
Nurani (SMA Negeri 9 Surabaya)



Article Info

Publish Date
30 Nov 2023

Abstract

This research was structured with the aim of improving students' learning outcomes in the language conventions of biographical texts using the jigsaw learning model for class X students of SMAN 9 Surabaya. This type of research is Classroom Action Research (CAR). The research design uses the Kemmis and Mc. Taggart. This research was conducted in the even semester of the 2022/2023 academic year. The subjects of this research were class X students of SMAN 9 Surabaya which consisted of 36 students. The data collected in this study were observation sheets, knowledge test results and student response questionnaires. The results showed a significant increase from the first cycle to the second cycle. The increase occurred in the aspects of student activity, student knowledge and students' positive responses to the jigsaw cooperative learning model. Penelitian ini disusun dengan tujuan untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik pada materi kaidah kebahasaan teks biografi menggunakan model pembelajaran jigsaw pada peserta didik kelas X SMAN 9 Surabaya. Jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Desain penelitian ini menggunakan model Kemmis dan Mc. Taggart. Penelitian ini dilaksanakan pada semester genap tahun ajaran 2022/2023. Subjek penelitian ini adalah peserta didik kelas X SMAN 9 Surabaya yang terdiri dari 36 peserta didik. Data yang dikumpulkan dalam penelitian ini adalah lembar observasi, hasil tes pengetahuan dan angket respons peserta didik. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan yang signifikan dari siklus pertama ke siklus kedua. Peningkatan terjadi pada aspek keaktifan peserta didik, pengetahuan peserta didik dan respons positif peserta didik terhadap model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

widyantara

Publisher

Subject

Humanities Education Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

WIDYANTARA encourages submissions that incorporate theories and methodologies from all traditions of linguistics and language study to explore any aspect of education. Areas of study at the intersection of linguistics and education include, but are not limited to: sociolinguistics, discourse ...