AbstrakTujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah penerapan model teaching factory pada matapelajaran pengolahan dan penyajian makanan mampu meningkatkan aktivitas belajar siswa XI Kuliner 2 diSMK Pratama Widya Mandala Badung, dan untuk mengetahui apakah penerapan model teaching factorypada mata pelajaran pengolahan dan penyajian makanan mampu meningkatkan hasil belajar siswa XIKuliner 2 di SMK Pratama Widya Mandala Badung. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelasdengan teknik analisis data deskriptif kuantitatif. Objek penelitiannya adalah aktivitas belajar dan hasilbelajar siswa, dan yang menjadi sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI Kuliner 2 SMK PratamaWidya Mandala Badung yang berjumlah 42 orang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peningkatanaktivitas belajar siswa dapat dilihat dari aktivitas belajar siswa pada siklus I memperoleh persentase rerata46%. Sedangkan pada siklus II persentase rerata aktivitas belajar mencapai 86,06%. Hal ini menunjukkantelah terjadi peningkatan aktivitas belajar siswa pada siklus II dengan peningkatan sebesar 40,06%.Sementara itu, peningkatan hasil belajar siswa dilihat dari hasil belajar siswa pada siklus I memperoleh rerata72,52%. Pada siklus II, persentase rerata hasil belajar siswa mencapai 84.33%. Hal ini menunjukkan telahterjadi peningkatan hasil belajar siswa pada siklus II dengan peningkatan sebesar 11,81%. Peningkatanketuntasan klasikal dapat dilihat dari ketuntasan klasikal pada siklus I dengan persentase rerata 64,29%sedangkan pada siklus II ketuntasan klasikal mencapai 100%. Dengan demikian, telah terjadi peningkatanketuntasan klasikal sebesar 35,71%. Kesimpulan dari penelitian ini adalah dengan penerapan modelpembelajaran teaching factory mampu meningkatkan aktivitas belajar dan hasil belajar siswa.Kata Kunci : Model pembelajaran Teaching Factory, Aktivitas Belajar Siswa, Hasil Belajar SiswaAbstractThe purpose of this study are twofold: to find out whether the application of the teaching factorymodel can increase student learning aktivity on food processing and serving subjects in Pratama WidyaMandala Badung Vocational School; and to find out whether the application of the teaching factory modelcan increase student learning outcomes in food processing and serving subject in Pratama Widya MandalaBadung Vocational School.This type of research is classroom action research with quantitative descriptivedata analysis techniques. The object of this research is the student learning activities and student learningoutcomes and the samples in this study were the students of class XI Culinary 2 of Pratama Widya MandalaBadung Vocational School which amounted to 42 people. The results showed that there was increasedstudent learning activities, the increase can be seen from the learning activities of students in the first cycleto obtain an average percentage of 46%. While in the second cycle the average percentage of learningactivities reached 86.06%. This shows there has been an increase in student learning activities in the secondcycle with an increase of 40.06%. Secondly, there was improvement of student learning outcomes. Theincrease can be seen from the results of student learning in the first cycle to obtain an average of 72.52% . Incycle II, the average percentage of student learning outcomes reached 84.33%. This shows there has been anincrease in student learning outcomes in the second cycle with an increase of 11.81%. Increased classicalcompleteness, the increase can be seen from classical completeness in the first cycle with an averagepercentage of 64.29% whereas in the second cycle the classical completeness reached 100% This shows thatthere has been an increase in classical completeness by 35.71%. The conclusion of this research is theapplication of the teaching factory learning model can improve learning activities and student learningoutcomesKeywords: Teaching Factory learning model, Student Learning Activities, Student Learning Outcome
Copyrights © 2020