JEMIL
Vol. 3 No. 2: August 2024

Pengaruh Latar Belakang Pendidikan dan Ekonomi Orang Tua terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik di SMK Muhammadiyah 1 Palu

Fatrini Hadjali (Universitas Muhammadiyah Palu)
Normawati (Unknown)



Article Info

Publish Date
18 Sep 2024

Abstract

Pendidikan merupakan hal yang penting untuk keberlangsungan hidup manusia. Disamping itu untuk meningkatkan sumber daya manusia (SDM), dengan pendidikan seseorang dapat memperoleh berbagai pengalaman. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui realitas peserta didik terkait pengaruh latar belakang pendidikan dan ekonomi orang tua terhadap motivasi belajar peserta didik. pada SMK Muhamadiyah I Palu. Penelitian ini merupakan Ex Post Facto dengan pendekatan kuantitatif. Penelitian ini menunjukkan bahwa ekonomi orang tua berpengaruh signifikan terhadap motivasi belajar peserta didik. Selanjutnya peningkatan latar belakang orang tua memberikan pengaruh yang positif terhadap motivasi belajar peserta didik. Penelitian ini menyimpulkan bahwa semakin tinggi tingkat latar belakang pendidikan orang tua memberikan pengaruh yang positif terhadap peserta didik namun latar belakang Pendidikan orang tua tidak signifikan mempengaruhi morivasi belajar peserta didik. Hasil tersebut dibuktikan dengan fakta bahwa peserta didik dengan latar belakang pendidikan orang tua yang rendah memiliki motivasi belajar yang tinggi. Education is important for human survival. Apart from that, to improve human resources (HR), with education a person can gain various experiences. This research aims to determine the reality of students regarding the influence of parents' educational and economic background on students' learning motivation. at Muhammadiyah I Vocational School, Palu. This research is Ex-Post Facto with a quantitative approach. This research shows that parents' economic conditions have a significant effect on students' learning motivation. Furthermore, increasing parental background has a positive influence on students' learning motivation. This research concludes that the higher the level of parental educational background has a positive influence on students. However, parental educational background does not significantly influence students' motivation to learn. These results are proven by the fact that students with low parental educational backgrounds have high learning motivation

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

JEMIL

Publisher

Subject

Religion Decision Sciences, Operations Research & Management Education Other

Description

Journal of Educational Management and Islamic Leadership (JEMIL) (ISSN: 2961-9491) is a peer-reviewed scholarly journal published periodically, aiming to serve as a platform for the publication of research findings and conceptual studies in the fields of educational management and Islamic ...