Journal of Pedagogical and Teacher Professional Development
Vol. 1 No. 2 (2025): Journal of Pedagogical and Teacher Professional Development, January 2025

Penggunaan Media Pembelajaran Canva untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti

Maksumah, Nikmatul Maula (Unknown)
Hepni (Unknown)
Qibtiyah, Mariyatul (Unknown)



Article Info

Publish Date
19 Feb 2025

Abstract

Ditemukan rendahnya motivasi belajar siswa kelas IV SD Negeri Pakuniran yang ditunjukkan oleh minimnya partisipasi aktif dan ketidakpedulian terhadap proses pembelajaran. Penelitian ini dilaksanakan dengan tujuan untuk meningkatkan motivasi belajar siswa kelas IV SD Negeri Pakuniran II dalam mata pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti melalui media pembelajaran Canva. Penelitian Tindakan Kelas (PTK) ini dilaksanakan dalam dua siklus, yang masing-masing meliputi tahap perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi, dengan 18 siswa sebagai subjek penelitian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan Canva dapat meningkatkan motivasi belajar. Pada siklus pertama, 60% siswa menunjukkan peningkatan motivasi. Pada siklus kedua, motivasi siswa meningkat lebih signifikan, dengan 83% siswa menunjukkan keterlibatan yang lebih aktif. Canva sebagai media pembelajaran yang visual dan interaktif membuat siswa lebih kreatif dan memahami materi dengan lebih baik. Penelitian ini menyimpulkan bahwa Canva efektif dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. This study aims to improve the learning motivation of fourth-grade students at SD Negeri Pakuniran II in the subject of Islamic Education and Character Education through the use of Canva as a learning medium. The study background stems from students' low motivation, indicated by limited active participation and disengagement during lessons. This Classroom Action Research (CAR) was conducted in two cycles, each consisting of planning, action, observation, and reflection stages, with 18 students as participants. Results show that Canva increased student motivation. In the first cycle, 60% of students demonstrated improved motivation. In the second cycle, this increased to 83%, with students showing more active engagement. Canva’s visual and interactive approach allowed students to learn creatively and enhance their understanding. This research concludes that Canva is an effective tool for boosting student motivation.

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

jptpd

Publisher

Subject

Education Other

Description

The Journal of Pedagogical and Teacher Professional Development aims to bridge the gap between practice and research by providing a platform for sharing information, views, opinions, and insights on teacher training programs, teaching methodologies, educational theories, classroom management ...