Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika dan Informatika)
Vol 12, No 4 (2024): Vol. 12, No 4, Desember 2024

Pengembangan E-Modul Mata Pelajaran Sistem Kendali Elektronik Kelas XI Teknik Elektronika Industri berbantuan Web MIT App Inventor

Azmil Umur (Unknown)
Thamrin Thamrin (Universitas Negeri Padang)



Article Info

Publish Date
20 Dec 2024

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan E-Modul berbantuan Web MIT App Inventor yang digunakan sebagai media pembelajaran pada mata pelajaran Sistem Kendali Elektronik di SMK Negeri 5 Padang. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah model 4D (Define, Design, Develop, Disseminate). Perancangan e-modul dimulai dengan melakukan beberapa analisis, setelah itu dilakukan perancangan desain awal e-modul untuk dilihat tingkat kevalidannya. Validasi dilakukan oleh 2 orang validator ahli materi dan 2 orang validator ahli media. E-Modul yang dinyatakan layak akan diuji untuk mengetahui respon pengguna melalui uji praktikalitas. Hasil dari penelitian pengembangan e-modul telah divalidasi oleh validator ahli materi dan validator ahli media. Hasil penilaian dari validator ahli materi sebesar 80.3 % dengan kategori sangat valid. Hasil penilaian dari validator ahli media sebesar 88.6 % dengan kriteria sangat valid. Hasil uji respon pengguna e-modul melalui uji praktikalitas kepada 20 orang siswa/i kelas XI TEI memperoleh hasil sebesar 86 % dengan kategori sangat praktis.Kata kunci : E-Modul, MIT App Inventor, Sistem Kendali Elektronik, 4DThis research aims to develop an E-Module assisted by Web MIT App Inventor which is used as a learning media in the Electronic Control System subject at SMK Negeri 5 Padang. The method used in this research is the 4D model (Define, Design, Develop, Disseminate). The design of the e-module begins with conducting several analyzes, after which the initial design of the e-module is carried out to see the level of validity. Validation was carried out by 2 material expert validators and 2 media expert validators. E-Modules that are declared feasible will be tested to determine user response through a practicality test. The results of the e-module development research have been validated by material expert validators and media expert validators. The assessment results from material expert validators amounted to 80.3% with a very valid category. The assessment results from media expert validators amounted to 88.6% with very valid criteria. The results of the e-module user response test through the practicality test to 20 students in class XI TEI obtained a result of 86% with a very practical category.Keywords: E-Modul, MIT App Inventor, Electronic Control System, 4D

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

voteknika

Publisher

Subject

Computer Science & IT Control & Systems Engineering Education Electrical & Electronics Engineering

Description

Jurnal Vocational Teknik Elektronika dan Informatika (VoteTEKNIKA) is a peer-reviewed, scientifc journal published by Department of Electronics Engineering, Faculty of Engineering, Universitas Negeri Padang, Indonesia. The aim of this journal is to publish articles dedicated to all aspects of the ...