ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah
Vol. 4 No. 4 (2024)

PENINGKATAN PEMAHAMAN BUDAYA JAWA PADA ANAK LOW AVERAGE DENGAN APLIKASI WORDWALL

Malik, Daeng Meilani Ananda Putri (Unknown)
Dwijonagoro, Suwarna (Unknown)
Muhajirin, Muhajirin (Unknown)



Article Info

Publish Date
23 Jun 2025

Abstract

ABSTRACT Javanese culture is an ancestral heritage that must be preserved in the era of the Industrial Revolution 4.0 and Society 5.0. This study aims to enhance the understanding of Javanese culture among low-average students through the use of technology, specifically the Wordwall application. The method used in this study is classroom action research. The research subjects were low-average students at SMP Hamong Putera Yogyakarta, with a sample size of 16 students. Data were collected through IQ tests and students’ learning outcome assessments. The data were analyzed descriptively, covering four elements of traditional ceremonies: (1) the location where the ceremony takes place, (2) the time of the ceremony, (3) the objects or items needed for the ceremony, and (4) the figures involved in the ceremony. The results of the study indicate that efforts to improve cultural understanding using the Wordwall application led to a majority of correct responses among low-average students at SMP Hamong Putera. Therefore, the researcher’s efforts have proven effective in implementing a strategy to enhance understanding of Javanese culture through the topic of traditional ceremonies. ABSTRAK Budaya Jawa merupakan suatu warisan leluhur yang harus dilestarikan pada era Revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0 ini. Penelitian ini bertujuan untuk memberikan peningkatan pemahaman budaya Jawa terhadap peserta didik Low Average dengan pemanfaatan teknologi berupa aplikasi Wordwall. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas. Subjek penelitian yakni peserta didik Low Average di SMP Hamong Putera Yogyakarta, dengan sampel sebanyak 16 anak. Pengumpulan data dilakukan dengan cara tes IQ dan tes hasil belajar peserta didik. Data dianalisis secara deskriptif yang mencakup empat unsur upacara tradisi, yaitu: (1) tempat pelaksanaan upacara, (2) waktu berlangsungnya upacara, (3) benda atau barang yang dibutuhkan dalam upacara, (4) tokoh yang terlibat di dalamnya. Hasil pada penelitian menunjukkan bahwa upaya peningkatan pemahaman budaya yang ditujukan pada peserta didik Low Average di SMP Hamong Putera menggunakan aplikasi wordwall didominasi oleh jawaban yang benar. Dengan demikian, upaya yang dilakukan oleh peneliti terbukti dapat mewujudkan strategi peningkatan pemahaman budaya Jawa melalui materi upacara tradisi.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

action

Publisher

Subject

Education Library & Information Science Materials Science & Nanotechnology Mathematics

Description

ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah contains writings/articles on the results of thoughts and research results written by teachers, lecturers, experts, scientists, practitioners, and reviewers in all disciplines related to Classroom and School Action ...