MANAJERIAL: Jurnal Inovasi Manajemen dan Supervisi Pendidikan
Vol. 5 No. 1 (2025)

MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MELALUI KONSELING KELOMPOK DENGAN PENDEKATAN SFBC (SOLUTION-FOCUSED BRIEF COUNSELING)

Duri, Rapika (Unknown)
Nurlela, Nurlela (Unknown)
Rahmawaty, Ika (Unknown)



Article Info

Publish Date
17 May 2025

Abstract

This study aims to determine the implementation of group counseling using the SFBC (Solution-Focused Brief Counseling) technique to improve students' learning motivation at SMA Negeri 1 Palembang. This research is a Guidance and Counseling Action Research (PTBK) using two cycles. The subjects of this study were 8 students from class X.6 of SMA Negeri 1 Palembang, out of a total of 36 students. The results showed a significant increase in students' learning motivation after group counseling was conducted in both cycle I and cycle II. In the pre-cycle, the majority of students were in the moderate category with a percentage of 52.1%, while the remaining 8 students were in the very low category, with an average score between 25% and 40%. After the intervention in cycle I, there was an increase with a percentage of 53.75%. In cycle II, a more significant increase was observed, reaching 60.5%. Based on these findings, it can be concluded that the implementation of group counseling using the SFBC (Solution-Focused Brief Counseling) technique can improve low learning motivation among students at SMA Negeri 1 Palembang. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui implementasi konseling kelompok tekik SFBC (solution-focused brief counseling) untuk meningkatkan motivasi belajar siswa di SMA Negeri 1 Palembang. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Bimbingan Konseling (PTBK) dengan menggunakan dua siklus. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas X.6 SMA Negeri 1 Palembang yang berjumlah 8 orang siswa dari jumlah keseluruhan 36 orang siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terjadinya peningkatan yang signifikan terhadap motivasi belajar siswa Setelah dilakukannya tindakan konseling kelompok pada siklus I dan siklus II. Dalam pra siklus didapatkan hasil mayoritas siswa berada pada kategori sedang dengan persentase sebesar 52,1%,  Sedangkan 8 orang siswa lainnya berada pada kategori sangat rendah dengan rata-rata 25% - 40%. Setelah diberikannya tindakan pada siklus I adanya peningkatan dengan persentase sebesar 53,75%, Sedangkan pada siklus II mendapatkan peningkatan yang lebih signifikan yaitu dengan persentase sebesar 60,5 %. Dari hasil penelitian tersebut dapat disimpulkan bahwa implementasi konseling kelompok Teknik SFBC (solution-focused brief counseling) dapat meningkatkan motivasi belajar yang rendah pada siswa di SMA Negeri 1 Palembang.

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

manajerial

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Education Environmental Science Languange, Linguistic, Communication & Media Other

Description

MANAJERIAL: Jurnal Inovasi Manajemen dan Supervisi Pendidikan contains writings/articles on the results of thoughts and research results written by teachers, lecturers, experts, scientists, practitioners, and reviewers in all disciplines related to Education Management and ...