Abstract: Community engagement in educating MSMEs in Manggar Baru Sub-district,Balikpapan City, is crucial to be conducted, as it can provide an understanding of thesignificance of leveraging social media to strengthen the brand of MSME products inManggar Baru Sub-district, which holds the potential for enhancement and expandingmarketing outreach for MSME entrepreneurs. Through the Self Learning method,participants of the education program, consisting of MSME entrepreneurs in ManggarBaru Sub-district, demonstrated positive understanding and strong commitment toimplementing these new marketing strategies within their MSME activities. Evaluationresults indicated that 97% of participants easily comprehended and expressed interest inapplying social media utilization as a branding tool in their MSME businesses. Theseoutcomes suggest that the educational content on the Importance of Using Social Mediaas a Means of branding for MSME Products in Manggar Baru Sub-district, BalikpapanCity, has successfully influenced participants' understanding and enthusiasm for thisconcept. Strong participant support indicates the potential for changing how MSMEsmarket their products in the digital era. These results provide a foundation forconsidering the development of similar educational programs with even greater benefitsfor MSMEs in Manggar Baru Sub-district, Balikpapan City. Keywords: MSMEs; Social Media; Branding Abstrak: Pengabdian Masyarakat terkait Edukasi Pentingnya Penggunaan Media SosialSebagai Sarana Branding Produk UMKM Kelurahan Manggar Baru Kota Balikpapanmenjadi penting untuk dilaksanakan, dikarenakan dapat memberikan pemahamantentang pentingnya memanfaatkan media sosial dalam upaya memperkuat merek produkUMKM di Kelurahan Manggar Baru yang memiliki potensi untuk dapat ditingkatkanserta memperluas cakupan pemasaran produk pelaku UMKM. Melalui metode SelfLearning, peserta edukasi yang terdiri dari para pelaku UMKM di Kelurahan ManggarBaru menunjukkan pemahaman positif dan komitmen kuat dalam menerapkan strategipemasaran baru ini dalam kegiatan UMKM mereka. Hasil dari evaluasi menunjukkan bahwa 97% peserta dengan mudah memahami dan tertarik untuk menerapkanpemanfaatan media sosial sebagai alat branding dalam bisnis UMKM. Hasil inimengindikasikan bahwa materi Edukasi Pentingnya Penggunaan Media Sosial SebagaiSarana Branding Produk UMKM Kelurahan Manggar Baru Kota Balikpapan telahberhasil memengaruhi pemahaman dan antusiasme peserta terhadap konsep ini.Dukungan kuat dari peserta menunjukkan potensi perubahan dalam cara UMKMmemasarkan produk di era digital. Hasil ini memberikan dasar untuk pertimbanganpengembangan program edukasi serupa dengan manfaat lebih besar bagi UMKM diKelurahan Manggar Baru, Kota Balikpapan. Kata kunci: UMKM; Media Sosial; Branding
Copyrights © 2025