Abstract: This study examines the implementation of service and information systems in the management of the National Professional Certification Agency (BNSP) certificates at the Center for Vocational Training and Productivity Development (BBPVP) Serang. The focus of this research is the certificate management process, and the human resources involved in supporting its implementation. This study aims to understand how the certificate management system is effectively applied at BBPVP Serang. The findings reveal that certificate management at BBPVP Serang not only provides efficient services but also supports human resource development through competency-based certification. The integrated service system accelerates and improves the quality of certificate management, offering significant benefits to training participants in enhancing their careers.Key Words: BNSP Certificate, BBPVP, Service System, and InformationAbstrak: Penelitian ini membahas implementasi sistem pelayanan dan informasi dalam pengelolaan sertifikat Badan Nasional Sertifikasi Profesi (BNSP) di Balai Besar Pelatihan Vokasi dan Produktivitas (BBPVP) Serang. Fokus utama penelitian ini adalah proses pengelolaan sertifikat serta sumber daya manusia yang terlibat dalam mendukung pelaksanaannya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana sistem pengelolaan sertifikat diterapkan secara efektif di BBPVP Serang. Temuan ini menunjukkan bahwa pengelolaan sertifikat di BBPVP Serang tidak hanya memberikan layanan yang efisien, tetapi juga mendukung pengembangan sumber daya manusia melalui sertifikasi berbasis kompetensi. Sistem pelayanan yang terintegrasi membantu mempercepat dan meningkatkan kualitas pengelolaan sertifikat, memberikan manfaat besar bagi peserta pelatihan dalam menunjang karier mereka.Kata Kunci: Sertifikat BNSP, BBPVP, Sistem Pelayanan, dan Informasi.
Copyrights © 2025