Asalibuna
Vol. 9 No. 01 (2025): Volume 09, Nomor 01, Juni 2025

The Influence of Self-Confidence through Language Development Programs on Arabic Communication Learning Outcomes of Indonesian Students

Akhirudin (Unknown)
Syuhadak (Unknown)
Chamidah, Dewi (Unknown)



Article Info

Publish Date
20 Aug 2025

Abstract

Abstract: The purpose of this study is to assess the influence of self-confidence development through language development programs implemented at four universities in Indonesia: IAIN Kudus, UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu, Universitas Ma'arif Lampung, and UIN Maliki Malang, on students' Arabic speaking learning outcomes. The study employs a quantitative ex post facto approach. Respondents in this study are students from the aforementioned universities who participated in language development programs under various names. The total number of informants is 138 students: 41 from UIN Maliki Malang, 35 from IAIN Kudus, 22 from UMALA Lampung, and 40 from UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu. Data collection involved a modified psychological confidence scale focusing on Arabic language-related points and academic scores in Arabic speaking courses. The analysis techniques include instrument trials to test the validity and reliability of the questionnaire, normality tests, homogeneity tests, and hypothesis testing using Spearman Rank Correlation. Data analysis was conducted using SPSS version 26. The Spearman Rank Correlation test results show a significance value (p < 0.001), which is less than 0.05, with a correlation coefficient strength of 0.675. This indicates that variable X (self-confidence developed through language development programs) significantly correlates strongly with variable Y (students' Arabic speaking learning outcomes) at IAIN Kudus, UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu, UIN Maliki Malang, and UMALA Lampung. Thus, it can be concluded that the higher the students' self-confidence, the more it correlates with their Arabic speaking learning outcomes.   Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menilai pengaruh pengembangan kepercayaan diri melalui program pengembangan bahasa yang dilaksanakan di empat universitas di Indonesia: IAIN Kudus, UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu, Universitas Ma’arif Lampung, dan UIN Maliki Malang, terhadap hasil belajar mahasiswa dalam berbicara bahasa Arab. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif ex post facto. Responden dalam penelitian ini adalah mahasiswa dari keempat universitas tersebut yang mengikuti program pengembangan bahasa dengan berbagai nama. Jumlah total informan adalah 138 mahasiswa: 41 dari UIN Maliki Malang, 35 dari IAIN Kudus, 22 dari UMALA Lampung, dan 40 dari UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu. Pengumpulan data dilakukan menggunakan skala psikologis kepercayaan diri yang telah dimodifikasi dan difokuskan pada poin-poin terkait bahasa Arab, serta nilai akademik dalam mata kuliah keterampilan berbicara bahasa Arab. Teknik analisis yang digunakan meliputi uji coba instrumen untuk menguji validitas dan reliabilitas kuesioner, uji normalitas, uji homogenitas, dan uji hipotesis menggunakan Korelasi Rank Spearman. Analisis data dilakukan menggunakan SPSS versi 26. Hasil uji Korelasi Rank Spearman menunjukkan nilai signifikansi (p < 0,001), yang lebih kecil dari 0,05, dengan kekuatan koefisien korelasi sebesar 0,675. Hal ini menunjukkan bahwa variabel X (kepercayaan diri yang dikembangkan melalui program pengembangan bahasa) memiliki korelasi yang signifikan dan kuat dengan variabel Y (hasil belajar berbicara bahasa Arab mahasiswa) di IAIN Kudus, UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu, UIN Maliki Malang, dan UMALA Lampung. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa semakin tinggi kepercayaan diri mahasiswa, maka semakin tinggi pula korelasinya dengan hasil belajar berbicara bahasa Arab mereka.

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

asalibuna

Publisher

Subject

Arts Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

Asalibuna is a journal of linguistics and education on Arabic fields, published biannually: on June and December by Arabic Education Department, the State Islamic Institute (IAIN) of Kediri, Indonesia. This journal accepts research-based on papers from the fields of Arabic language teaching and ...