Permata : Jurnal Pendidikan Agama Islam
Vol. 3 No. 2 (2022): Permata : Jurnal Pendidikan Agama Islam

Implementasi Pembelajaran Tajwid Menggunakan Kitab Al-Muqoddimah Al-Jazariyyah dalam Meningkatkan Kualitas Bacaan Al-Qur’an di Pondok Pesantren Imam Syafi’i Brebes

Anisah, Anisah (Unknown)
Alirahman, Agus Dian (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 Aug 2022

Abstract

Tajwid learning is a branch of science whose learning law is fardhu kifayah and the law of reading the Qur'an by the rules of tajwid science is fardhu ‘ain.This study aims to find out about the concept of Tajweed learning using kitab al- Muqoddimah Al-Jazariyyah, implementation of Tajweed learning using kitab al- Muqoddimah Al-Jazariyyah in improving the quality of reading the Qur'an Class X at Imam Shafi'i Putri Brebes boarding school, as well as constraints in learning Tajweed using kitab Al-Muqoddimah Al-Jazariyyah in improving the quality of reading the Qur'an Class X students at Imam Shafi'i Putri Brebes boarding school.This research method is a qualitative research method that is based on the philosophy of postpositivism, and is used to examine the natural object conditions. Where the researcher is a key instrument, and data collection techniques are triangulated (combined), the data is inductive and the results of the study more emphasis on generalization.The results of this study indicate, that: first, the concept of learning Tajweed using the book Al-Muqoddimah Al-Jazariyyah through classroom learning delivered by the teacher Tajweed material held once a week through the explanation of each stanza memorized and peeled thoroughly. Secondly, the implementation of the quality of reading the Qur'an is when the learning of the Qur'an is carried out every day. Third, the obstacle in the learning process is the language of instruction using Arabic and the spirit of santriwati that must always be grown.Keyword: Implementation; Al-Jazariyyah; Recitation Of The Qur'an. Abstrak Pembelajaran tajwid merupakan cabang ilmu yang hukum mempelajarinya adalah fardhu kifayah dan hukum membaca Al-Qur’an dengan kaidah ilmu tajwid tersebut adalah fardhu ‘ain.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tentang konsep pembelajaran tajwid menggunakan kitab Al-Muqoddimah Al-Jazariyyah, implementasi pembelajaran tajwid menggunakan kitab Al-Muqoddimah Al-Jazariyyah dalam meningkatkan kualitas bacaan Al-Qur’an Kelas X di Pondok Pesantren Imam Syafi’i Putri Brebes, serta kendala dalam pembelajaran tajwid menggunakan kitab Al-Muqoddimah Al- Jazariyyah dalam meningkatkan kualitas bacaan Al-Qur’an siswa Kelas X di Pondok Pesantren Imam Syafi’i Putri Brebes.Metode penelitian ini adalah kualitatif yaitu metode penelitian yang berlandaskan pada filsafat postpositivisme, dan digunakan untuk meneliti pada kondisi objek yang alamiah. Dimana peneliti adalah instrument kunci, dan teknik pengumpulan data dilakukan secara triangulangi (gabungan), data bersifat induktif dan hasil penelitian lebih menekankan pada generalisasi.Hasil dari penelitian ini menunjukan, bahwa: Pertama, konsep pembelajaran tajwid menggunakan kitab Al-Muqoddimah Al-Jazariyyah melalui pembelajaran di kelas yang disampaikan oleh guru pengampu materi tajwid yang diadakan setiap satu pekan sekali melalui penjelasan tiap-tiap bait yang dihafalkan serta di kupas secara tuntas. Kedua, implementasi terhadap kualitas bacaan Al-Qur’an adalah ketika pembelajaran Al-Qur’an yang dilaksanakan setiap hari. Ketiga, kendala dalam proses pembelajaran adalah bahasa pengantar menggunkana bahasa Arab dan semangat santriwati yang harus selalu ditumbuhkan.Kata Kunci: Implementasi; Al-Jazariyyah; Bacaan Al-Qur’an.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

permata

Publisher

Subject

Religion Humanities Computer Science & IT Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

Permata : Jurnal Pendidikan Agama Islam (Islamic Education Journal) is a National and International Journal that has open-access and is rigorously peer-reviewed and publishes original research articles and scientific discussions on Islamic Education in formal education, non-formal education, and ...