Abstract: Collaborative training at SMKN 2 Kisaran, a joint initiative between Royal University and UiTM Malaysia, was conducted in response to the low levels of digital literacy and creativity among students in the field of technology, particularly in basic programming skills. The program adopts a participatory approach and project-based learning model, complemented by qualitative observation and analysis to evaluate its impact. During the training, students were guided to design interactive animated games using Scratch, a user-friendly visual programming platform. This activity not only enhances technical skills and logical thinking but also fosters collaboration and creativity among students in developing stories and characters. The results indicate that Scratch is an effective and enjoyable tool for introducing multimedia programming in vocational education settings. Keywords: Scratch; Animated Games; Collaborative Learning  Abstrak: Pelatihan kolaboratif di SMKN 2 Kisaran, hasil kerja sama Universitas Royal dan UiTM Malaysia, dilaksanakan sebagai respon atas rendahnya literasi digital dan kreativitas siswa dalam bidang teknologi, terutama dalam kemampuan dasar pemrograman. Program ini mengadopsi pendekatan partisipatif dan model pembelajaran berbasis proyek, serta dilengkapi dengan observasi dan analisis kualitatif untuk mengevaluasi dampaknya. Selama pelatihan, siswa diarahkan untuk merancang game animasi interaktif menggunakan Scratch, sebuah platform pemrograman visual yang mudah digunakan. Kegiatan ini tidak hanya meningkatkan keterampilan teknis dan logika berpikir, tetapi juga mendorong kolaborasi serta kreativitas siswa dalam mengembangkan cerita dan karakter. Hasilnya menunjukkan bahwa Scratch merupakan sarana yang efektif dan menyenangkan untuk mengenalkan pemrograman multimedia di lingkungan pendidikan kejuruan.          Kata kunci: Scratch; Game Animasi; Pembelajaran Kolaboratif 
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2025