Background: Holistic parenting is a comprehensive parenting approach, encompassing a child's physical, emotional, social, and spiritual aspects. In Indonesia, the success of this parenting style is still influenced by access to information, social norms, and environmental support. Purpose: To analyze the influence of health information and education, social norms, and social support on holistic parenting among mothers of young children. Method: A quantitative approach with multiple regression analysis was used. The sample consisted of 337 mothers in Ngalang Village, Gedangsari, Gunungkidul, selected using simple random sampling, and data were collected using a questionnaire. Data analysis included descriptive statistics, classical assumption tests (normality, multicollinearity, heteroscedasticity, autocorrelation), and multiple regression. The F test, t test, and coefficient of determination (R²) were used to measure the simultaneous and partial effects between variables on holistic parenting. Results: The three independent variables simultaneously had a significant effect on holistic parenting, with a significance value of 0.000 and a contribution of 45.3%. Social support was the most dominant factor influencing holistic parenting. Conclusion: These findings indicate that promoting optimal holistic parenting requires strengthening health education, establishing supportive social norms, and establishing a strong social support system. Practical implications include the need for integrated and sustainable community-based interventions to support healthy and holistic parenting. Suggestion: Conduct further research with a broader population and a more qualitative approach to further explore the factors influencing parenting and develop sustainable policies to support the sustainability of holistic parenting, particularly for socially and economically vulnerable groups. Keywords: Health Education; Holistic Parenting; Mother-Child; Social Norms; Social Support. Pendahuluan: Pola asuh holistik merupakan pendekatan pengasuhan yang menyeluruh, mencakup aspek fisik, emosional, sosial, dan spiritual anak. Di Indonesia, keberhasilan pola asuh ini masih dipengaruhi oleh akses informasi, norma sosial, dan dukungan lingkungan. Tujuan: Untuk menganalisis pengaruh informasi dan edukasi kesehatan, norma sosial, dan dukungan sosial terhadap pola asuh holistik ibu yang memiliki anak usia dini. Metode: Menggunakan pendekatan kuantitatif dengan analisis regresi berganda. Sampel terdiri dari 337 ibu di Desa Ngalang, Gedangsari, Gunungkidul, yang dipilih secara simple random sampling dan data dikumpulkan menggunakan kuesioner. Analisis data mencakup statistik deskriptif, uji asumsi klasik (normalitas, multikolinearitas, heteroskedastisitas, autokorelasi), serta regresi berganda. Uji F, uji t, dan koefisien determinasi (R²) digunakan untuk mengukur pengaruh simultan dan parsial antar variabel terhadap pola asuh holistik. Hasil: Ketiga variabel independen tersebut secara simultan berpengaruh signifikan terhadap pola asuh holistik dengan nilai signifikansi 0.000 dan kontribusi sebesar 45.3%. Dukungan sosial merupakan faktor yang paling dominan memengaruhi pola asuh holistik. Simpulan: Untuk mendorong pola asuh holistik yang optimal, diperlukan penguatan edukasi kesehatan, pembentukan norma sosial yang mendukung, serta sistem dukungan sosial yang kuat. Implikasi praktisnya adalah perlunya intervensi berbasis komunitas yang terintegrasi dan berkelanjutan untuk mendukung pengasuhan anak yang sehat dan holistik. Saran: Melakukan penelitian lanjutan dengan cakupan populasi yang lebih luas serta pendekatan yang lebih kualitatif agar dapat menggali lebih dalam faktor-faktor yang berperan dalam pola asuh dan pengembangan kebijakan yang berkelanjutan untuk mendukung keberlangsungan pola asuh holistik, khususnya bagi kelompok yang rentan secara sosial dan ekonomi. Kata Kunci: Dukungan Sosial; Edukasi Kesehatan; Ibu-Anak; Norma Sosial; Pola Asuh Holistik.
Copyrights © 2025