Bomba: Jurnal Pembangunan Daerah
Vol 2 No 2 (2022)

PELAYANAN SURAT KETERANGAN DOMISILI DI KANTOR KELURAHAN TATURA SELATAN KECAMATAN PALU SELATAN KOTA PALU

Tinggogoy, Filo Leonardo (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Dec 2022

Abstract

The implementation of public services at the sub-district government level is the spearhead of excellent service to the community, but unfortunately the quality of service at the sub-district level has received a lot of sharp attention from service users, namely the community, this is due to the lack of optimal service from the sub-district government apparatus itself. The purpose of this study was to find out the Services for Domicile Certificates in the South Tatura Village Office, South Palu District, Palu City. The informants in this study were the apparatus of the South Tatura Village Office, South Palu District, Palu City. The research data consisted of primary data and secondary data obtained directly through field research (interviews). Data were analyzed using the results of interviews with the South Tatura Village Office, South Palu District, Palu City, namely the Lurah, Lurah Secretary, staff, and the community as service users. The results showed that to find out the Services for Domicile Certificates in the South Tatura Village Office, South Palu District, Palu City, the author chose the theory that was considered more suitable to be applied to government organizations, in this case, in the South Tatura Village Office, South Palu District, Palu City, if implemented simultaneously it would good service quality is realized, is the theory of Parasuraman Theory cited by Nogi S (1988: 69), namely: Reliability, Responsiveness, and Assurance. What became the focus of the informants from the results of interviews from the apparatus itself and from the community as service users who were considered not optimal in the implementation of services, namely the aspects of Reliability and Responsiveness were not maximized where this factor was human resources (apparatus). The influencing factors are the ability of human resources which is an important aspect of the smooth functioning of public services in organizations. Pelaksanaan pelayanan publik pada tingkat pemerintah kelurahan merupakan ujung tombak dalam pelayanan prima pada masyarakat, namun sayangnya kualitas pelayanan pada tingkat kelurahan banyak mendapat sorotan tajam dari pengguna jasa layanan yaitu masyarakat, hal ini disebabkan oleh kurang maksimal pelayanan dari aparatur pemerintah kelurahan itu sendiri. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui Pelayanan Surat Keterangan Domisili Di Kantor Kelurahan Tatura Selatan Kecamatan Palu Selatan Kota Palu. Informan dalam penelitian ini adalah aparatur kantor Kelurahan Tatura Selatan Kecamatan Palu Selatan Kota Palu. Data penelitian ini terdiri dari data primer dan data sekunder yang diperoleh langsung melalui penelitian lapangan (wawancara) Data dianalisis dengan menggunakan hasil wawancara dengan pihak Kantor Kelurahan Tatura Selatan Kecamatan Palu Selatan Kota Palu yaitu Lurah, Sekretaris Lurah, Staf, dan masyarakat sebagai pengguna layanan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Untuk mengetahui Pelayanan Surat Keterangan Domisili Di Kantor Kelurahan Tatura Selatan Kecamatan Palu Selatan Kota Palu Penulis memilih Teori yang dianggap lebih cocok diterapkan pada organisasi pemerintahan dalam hal ini Di Kantor Kelurahan Tatura Selatan Kecamatan Palu Selatan Kota Palu, jika dilaksanakan secara bersamaan akan terwujud kualitas pelayanan yang baik, adalah teori Teori Parasuraman yang dikutip oleh Nogi S (1988: 69) yakni: Keandalan, Daya Tanggap, dan Jaminan. Yang menjadi sorotan informan dari hasil wawancara dari aparatur itu sendiri dan dari masyarakat sebagai pengguna layanan yang dianggap belum optimal dalam pelaksanaannya pelayanan yaitu aspek Keandalan dan Daya Tanggap belum maksimal dimana hal ini faktornya adalah sumber daya manusianya (aparatur). Adapun faktor-faktor yang mempengaruhi yaitu kemampuan sumber daya manusia yang menjadi aspek penting terhadap kelancaran Pelayanan publik dalam organisasi.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

bomba

Publisher

Subject

Agriculture, Biological Sciences & Forestry Civil Engineering, Building, Construction & Architecture Economics, Econometrics & Finance Education Environmental Science Health Professions Industrial & Manufacturing Engineering Law, Crime, Criminology & Criminal Justice Public Health Social Sciences Transportation Veterinary Other

Description

Cakupan topik dalam jurnal ini terbagi ke dalam dua rumpun utama, yaitu rumpun pengetahuan sosial dan rumpun pengetahuan alam. Rumpun Pengetahuan Sosial meliputi kajian dalam bidang politik dan pemerintahan, hukum, kesehatan masyarakat, pendidikan, sosial budaya, kesejahteraan, serta perekonomian ...