Spatial thinking ability is a crucial skill in learning geography, particularly in the material of Basic Concepts of Mapping Science taught in Phase E. This study aims to analyze the spatial thinking ability of SMA Negeri 1 Sukoharjo students, conducted using a mixed-methods approach and an Explanatory Sequential design. The research population was all Phase E students, with a sample of 72 students selected purposively. The results showed that students' spatial thinking ability was mostly in the “medium” category. The spatial hierarchy indicator showed the highest percentage of success (90%), while spatial transition had the lowest percentage (53%). The inhibiting factors include the lack of use of interactive learning media and analytical questions. Suggestions were given to optimize project-based learning, technology integration, and periodic evaluation. This research confirms the importance of contextual learning strategies to improve spatial thinking skills in facing global challenges. AbstrakKemampuan berpikir spasial merupakan keterampilan penting dalam pembelajaran geografi, terutama pada materi Konsep Dasar Ilmu Pemetaan yang diajarkan di Fase E. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kemampuan berpikir spasial peserta didik SMA Negeri 1 Sukoharjo, yang dilakukan dengan pendekatan mixed method dan desain Explanatory Sequential. Populasi penelitian adalah seluruh peserta didik Fase E dengan sampel 72 peserta didik yang dipilih secara purposive. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan berpikir spasial peserta didik sebagian besar berada pada kategori “sedang”. Indikator spatial hierarchy menunjukkan persentase keberhasilan tertinggi (90%), sementara spatial transition memiliki persentase terendah (53%). Faktor penghambat mencakup minimnya penggunaan media pembelajaran interaktif dan soal analitis. Saran diberikan untuk mengoptimalkan pembelajaran berbasis proyek, integrasi teknologi, serta evaluasi berkala. Penelitian ini menegaskan pentingnya strategi pembelajaran kontekstual untuk meningkatkan kemampuan berpikir spasial dalam menghadapi tantangan global.
Copyrights © 2025