Abstract This study aims to explore the communication strategies implemented by the principal of SMA Sekolah Master Indonesia in Building a positive public image of the school. As a community-based educational institutional that provides free education for marginalized groups, communities plays a significant role in delivering values of social concern, inclusivity, and humanity that form the foundation of the school’s educational services. This research uses a descriptive qualitative approach using a case study method. Data were collected through interviews, observation, and documentation. The results show that the principal’s communication strategy was carried out consciously and consistently, involving structured message planning, audience-oriented delivery, appropriate media selection, and consistent dissemination of information. The communication approach is partipatory an humanistic, enabling the school to build a positive image as an alternative educational institution that is socially responsive and inclusive. The validity of the data was strengthened through source triangulation. This study provides practical insights into how educational instatitutions can build public trust and reputation through well-directed communication strategies. Keywords : Communication Strategy, Sekolah Master, Positive Image. Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi komunikasi yang diterapkan oleh Kepala SMA Sekolah Master Indonesia dalam membangun citra positif lembaga pendidikan di mata publik. Dalam konteks lembaga pendidikan berbasis komunitas yang melayani masyarakat marginal tanpa memungut biaya, komunikasi memainkan peran strategi dalam memperkuat identitas organisasi serta membangun kepercayaan publik. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan studi kasus berbagai metode utama. Teknik pengumpulan data yang dilakukan melalui wawancara, observasi, dan dokumentasi. Hasil Penelitian menunjukkan bahwa strategi komunikasi kepala sekolah mencakup dimensi intentionality, perencanaan strategi, orientasi audiens, integrasi pesan, serta pemilihan media yang tepat. Strategi ini dijalankan secara sadar dan konsisten, mencerminkan nilai-nilai kemanusiaan dan inklusivitas sekolah, serta berhasil mengkomunikasikan identitas organisasi ke publik. Dengan pendekatan komunikasi yang humanis dan partisipatif, sekolah mampu membentuk citra positif sebagai institusi pendidikan alternatif yang responsif dan berdaya sosial tinggi. Keabsahan data diperkuat melalui triangulasi sumber. Penelitian ini memberikan kontribusi teoritis dalam bidang komunikasi organisasi dan praktis bagi lembaga pendidikan dan membangun reputasi melalui strategi komunikasi. Kata Kunci : Strategi Komunikasi, Sekolah Master, Citra Positif.
Copyrights © 2025