The main objective of this study is to analyze the development and effectiveness of Augmented Reality (AR)-based learning media integrated with the METATIPS learning model to improve conceptual understanding in elementary science education. This research adopts a Systematic Literature Review (SLR) method following the PRISMA protocol, which involves identification, screening, eligibility, and inclusion stages. Literature was collected from national and international databases such as Google Scholar, SINTA, Springer, Elsevier, and Wiley, covering publications from 2020 to 2025. From an initial total of 1,033 studies, a final selection of 15 journals met the inclusion criteria and were analyzed in depth. The findings reveal that the integration of AR in science learning significantly enhances students’ conceptual understanding, learning motivation, and metacognitive awareness. The METATIPS model, which emphasizes metacognition, exploration, learning strategies (tips), monitoring, and reflection, supports students in developing critical thinking and self-regulation during learning. The combination of AR technology and the METATIPS framework creates a student-centered and reflective learning experience, where AR acts as a visual exploration tool and METATIPS provides a strategic cognitive structure for managing the learning process. However, most studies still focus on implementation and evaluation, while conceptual research on curriculum integration of AR and METATIPS remains limited. Future studies are recommended to develop adaptive media designs and teacher training programs to optimize the pedagogical and technological synergy in elementary science education. Keywords: Augmented Reality, METATIPS Learning Model, Science Learning, Metacognition, Systematic Literature Review. Abstrak Tujuan utama penelitian ini adalah untuk menganalisis pengembangan dan efektivitas media pembelajaran berbasis Augmented Reality (AR) yang diintegrasikan dengan model pembelajaran METATIPS dalam meningkatkan pemahaman konsep IPA di sekolah dasar. Penelitian ini menggunakan metode Systematic Literature Review (SLR) dengan mengikuti protokol PRISMA, yang mencakup tahap identifikasi, penyaringan, kelayakan, dan inklusi. Literatur dikumpulkan dari berbagai basis data nasional dan internasional seperti Google Scholar, SINTA, Springer, Elsevier, dan Wiley dengan rentang tahun publikasi 2020–2025. Dari total awal 1.033 artikel, diperoleh 15 jurnal yang memenuhi kriteria inklusi untuk dianalisis secara mendalam. Hasil penelitian menunjukkan bahwa integrasi AR dalam pembelajaran IPA secara signifikan meningkatkan pemahaman konsep, motivasi belajar, dan kesadaran metakognitif siswa. Model METATIPS yang menekankan pada metakognisi, eksplorasi, strategi belajar (tips), pemantauan, dan refleksi terbukti mendukung pengembangan kemampuan berpikir kritis dan regulasi diri siswa selama proses pembelajaran. Kombinasi antara teknologi AR dan kerangka METATIPS menciptakan pembelajaran yang reflektif dan berpusat pada siswa, di mana AR berfungsi sebagai sarana eksplorasi visual dan METATIPS sebagai struktur strategi kognitif dalam mengelola proses belajar. Namun, sebagian besar penelitian masih berfokus pada penerapan dan evaluasi, sedangkan kajian konseptual mengenai integrasi AR dan METATIPS dalam kurikulum masih terbatas. Penelitian selanjutnya disarankan untuk mengembangkan desain media yang adaptif serta pelatihan guru guna mengoptimalkan sinergi pedagogis dan teknologi dalam pembelajaran IPA di sekolah dasar. Kata kunci: Augmented Reality, Model Pembelajaran METATIPS, Pembelajaran IPA, Metakognisi, Systematic Literature Review.
Copyrights © 2025