Bestari: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan
Vol. 6 No. 2 (2025): Oktober 2025

PENDAMPINGAN HOLISTIK TAHFIDZUL QUR'AN DALAM MEMBANGUN GENERASI QUR'ANI YANG BERAKHLAK MULIA DI SDIT ALAM TAHFIZ ADZIKRA

Herlina Yusroh Nst (Unknown)
Martin Kustati (Unknown)
Gusmirawati (Unknown)
Idghom Mukholik (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Oct 2025

Abstract

Abstract: This mentoring aims to describe and analyze the holistic mentoring process of Tahfidzul Qur'an in forming a generation of Qur'anic students with noble morals at SDIT Alam Tahfiz Adzikra. This mentoring method is Participatory Action Research (PAR), involving teachers, parents, and students as active subjects in every stage of the activity. The mentoring is carried out comprehensively covering cognitive aspects (memorization of the Qur'an), affective (formation of morals), and psychomotor (practice of Qur'anic values ​​in daily life). Some of the procedures of the PAR method are planning aimed at seeing and analyzing the Qur'anic memorization program at SD IT Alam Tahfiz Adzikra. Next, the implementation aims to analyze the activities or tahfidz program at SD IT Alam Tahfiz Adzikra. Furthermore, the closing aims to see the results and evaluate the tahfidz al-Qur'anic program at SD IT Alam Tahfiz Adzikra. The results of this mentoring show that through a holistic mentoring model that is integrated with school programs and the role of teachers and active families, students experience significant improvements both in memorization achievements and in character formation. Keywords: Holistic mentoring, Tahfidzul Qur’an, Qur’anic generation, noble character.   Abstrak: Pendampingan ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisis proses pendampingan holistik Tahfidzul Qur’an dalam membentuk generasi Qur’ani yang berakhlak mulia di SDIT Alam Tahfiz Adzikra. Metode pendampingan ini adalah Participatory Action Research (PAR), dengan melibatkan guru, orang tua, dan peserta didik sebagai subjek aktif dalam setiap tahapan kegiatan. Pendampingan dilakukan secara menyeluruh mencakup aspek kognitif (hafalan Al-Qur’an), afektif (pembentukan akhlak), dan psikomotorik (pengamalan nilai-nilai Qur’ani dalam kehidupan sehari-hari). Beberapa prosesdur metode PAR adalah perencanaan yang betujuan untuk melihat dan menganalisis program tahfiz qur’an di SD IT Alam Tahfiz Adzikra. Selanjutnya, pelaksanaan yang bertujuan untuk menganalisis kegiatan atau program tahfidz di SD IT Alam Tahfiz Adzikra. Selanjutnya penutup dengan tujuan untuk melihat hasil dan mengevaluasi program kegiatan tahfiz al-qur’an di di SD IT Alam Tahfiz Adzikra. Hasil pendampingan ini menunjukkan bahwa melalui model pendampingan holistik yang terintegrasi dengan program sekolah dan peran guru serta aktif keluarga, peserta didik mengalami peningkatan yang signifikan baik dalam capaian hafalan maupun dalam pembentukan karakter. Kata Kunci: Pendampingan Holistik, Tahfidzul Qur’an, Generasi Qur’ani, akhlak mulia.

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

JBPK

Publisher

Subject

Humanities Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Social Sciences Other

Description

Jurnal ini memuat artikel hasil penelitian dan kajian yang berkaitan dengan kebijakan dan permasalahan pendidikan dan kebudayaan. Peneliti, dosen, guru, mahasiswa, dan masyarakat umum dapat mengirimkan naskah kepada kami sesuai dengan Pedoman ...