Abstract: This study aims to identify the role of intercultural education in strengthening national identity amid the flow of globalization. This research employs a descriptive qualitative method with data collected througliterature studies and in-depth interviews with lecturers and students involved in intercultural-based learning activities. Data analysis was conducted using a qualitative approach, presenting findings in descriptive form without the use of numerical data or statistical formulas. The results show that intercultural education plays a strategic role in fostering tolerance, openness, and appreciation for diversity, enabling students to adapt to global cultures without losing their national identity. This research contributes to curriculum development and character building for young generations who are globally minded yet firmly rooted in national values. Keywords: Intercultural Education, National Identity, Globalization, National Character Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi peran pendidikan lintas budaya dalam memperkuat identitas nasional di tengah arus globalisasi. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan teknik pengumpulan data melalui studi literatur dan wawancara mendalam terhadap dosen serta mahasiswa yang terlibat dalam kegiatan pembelajaran berbasis lintas budaya. Analisis data dilakukan dengan pendekatan kualitatif, yaitu menyajikan temuan dalam bentuk uraian deskriptif tanpa menggunakan angka maupun rumusan statistika. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pendidikan lintas budaya berperan strategis dalam menumbuhkan toleransi, keterbukaan, dan apresiasi terhadap keberagaman, sehingga mahasiswa mampu beradaptasi dengan budaya global tanpa kehilangan jati diri nasional. Penelitian ini bermanfaat bagi pengembangan kurikulum dan pembentukan karakter generasi muda yang berwawasan global namun tetap berakar pada nilai kebangsaan. Kata Kunci: Pendidikan Lintas Budaya, Identitas Nasional, Globalisasi, Karakter Bangsa
Copyrights © 2025