This study aims to develop a Flipbook learning media for Picture Story to enhance reading skills in Grade III students at SDN 59 Kota Timur, Gorontalo City. The study used the research and development (R&D) method, employing the ADDIE model, which included Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. Expert carried out validation on the feasibility of the Flipbook Picture Story media, and data were collected through a questionnaire, interviews, and documentation to asses the feasibility of the Flipbook Picture Story media. The validation shows the following feasibility percentages: media expert 95% (very feasible), language expert 95.83% (very feasible), and user expert 90% (very feasible). The overall average percentage from the recapitulation of the scores is 93.61%. Furthermore, the trial conducted in Grade III at SDN 59 Kota Timur showed an average reading ability score of 91.5, classified as excellent. Student responses to the Flipbook Picture Story media for reading skills showed an average score of 98.97%, categorized as excellent. Based on these findings, it can be concluded that the developed Flipbook Picture Story media is feasible to be used as a learning tool for enchancing reading skills among Class III of elementary school students. ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran Flipbook Cerita Bergambar yang layak digunakan untuk kemampuan membaca siswa kelas III di SDN 59 Kota Timur, Kota Gorontalo. Adapun metode penelitian yang digunakan adalah penelitian pengembangan (Research & Development) dengan menggunakan model penelitian ADDIE yaitu analysis, design, development, implementation dan evaluation. Untuk menguji kelayakan media Flipbook Cerita Bergambar dilakukan validasi oleh para ahli, serta pengumpulan data melalui angket, wawancara, dan dokumentasi. Berdasarkan hasil dari validasi menunjukkan tingkat kelayakan dengan persentase sebagai berikut: ahli media 95% (sangat layak), ahli bahasa 95,83% (sangat layak), dan ahli pengguna 90% (sangat layak). Dengan demikian, presentase memperoleh hasil rekapitulasi nilai rata-rata persentase keseluruhan 93,61%. Adapun hasil uji coba yang dilaksanakan di kelas III SDN No. 59 Kota Timur memperoleh hasil kemampuan membaca dengan nilai rata-rata siswa 91,5 dengan klasifikasi sangat baik. Dari respon siswa terhadap media Flipbook Cerita Bergambar untuk kemampuan membaca pada siswa mendapatkan skor rata- rata 98,97% dan masuk pada kategori sangat baik. Berdasarkan hasil tersebut, dapat disimpulkan bahwa media Flipbook Cerita Bergambar yang dikembangkan layak digunakan sebagai media pembelajaran untuk kemampuan membaca siswa di kelas III sekolah dasar.
Copyrights © 2025