AbstractThis research aims to describe the effectiveness of case method learning in terms of problem solving abilities. This quantitative research used a counterbalanced design. The population in this study were all students of financial mathematics courses in the Undergraduate Program of Mathematics Education, FKIP, Lampung University in the 2022/2023 academic year using saturated sampling. These research instruments were problem-solving ability tests in the form of essays consisting of two sets of instruments which were equal in quality and fit the content validity and reliability. Based on the results of the inferential statistic tests: i) there are significant differences in the mathematical problem solving abilities of students who study using the case method and conventional learning in both phase I treatment and phase II treatment; and ii) the proportion of students with good problem solving skills in phase I treatment was 93% while in phase II treatment was 33%. It was concluded that the case method was more effectively implemented in phase I treatment. It is recommended that in case construction, cases not only need to be realistic/contextual but it must also meet the complexity in accordance with the capabilities and breadth of learning resources that students have. Keywords: case method; financial mathematics; problem solving skill AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan efektivitas pembelajaran case method ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah. Penelitian kuantitatif ini menggunakan desain counterbalanced design. Populasi pada penelitian ini adalah seluruh mahasiswa yang menempuh mata kuliah hitung keuangan Program Studi S1 Pendidikan Matematika FKIP Universitas Lampung pada tahun akademik 2022/2023 dengan sampling jenuh. Instrumen penelitian ini berupa tes kemampuan pemecahan masalah berbentuk uraian yang terdiri dari dua set instrumen dengan kualitas setara dan memenuhi validitas isi dan reliabel. Berdasarkan hasil uji statistik inferensial diketahui bahwa: i) terdapat perbedaan yang signifikan pada kemampuan pemecahan masalah matematis mahasiswa yang belajar dengan case method dan pembelajaran konvensional baik pada implementasi fase I dan implementasi fase II; dan ii) proporsi mahasiswa dengan kemampuan pemecahan masalah yang baik pada implementasi fase I sebesar 93% sedangkan pada implementasi fase II sebesar 33% sehingga disimpulkan bahwa case method lebih efektif diimplementasikan pada implementasi fase I. Disarankan bahwa dalam konstruksi case, kasus tidak hanya perlu realistik/kontekstual tetapi juga harus memenuhi kompleksitas yang sesuai dengan kapabilitas dan keluasan sumber belajar yang dimiliki mahasiswa. Kata Kunci: case method; hitung keuangan; kemampuan pemecahan masalah DOI: http://dx.doi.org/10.23960/mtk/v12i1.pp11-23
Copyrights © 2024