In the digital era, students' ability to write and compose scientific papers has become a crucial indicator in assessing academic quality. However, challenges in managing references and citations often hinder the writing process. Mendeley, as a reference management tool, offers a solution to improve the efficiency and quality of academic writing. This study aims to evaluate the effectiveness of using Mendeley in supporting the scientific writing of students in the Information Technology Education Study Program at Universitas Muhammadiyah Kendari. A quantitative approach was employed, using a Likert-scale questionnaire distributed to 50 students currently writing their theses. The data were analyzed descriptively by calculating the mean, standard deviation, and percentage, along with reliability testing and correlation analysis between indicators. The results show that all effectiveness indicators—ease of use, suitability in reference management, citation and bibliography quality, and writing efficiency—scored above 3.90 on average, with agreement levels ranging from 68% to 78%. The reliability test yielded a Cronbach’s Alpha value of 0.85, indicating excellent internal consistency of the instrument. Correlation tests revealed positive relationships among indicators, confirming the connection between ease of use and efficiency, as well as between reference suitability and citation quality. This study concludes that Mendeley is effective in enhancing the quality of students' scientific writing and recommends integrating Mendeley training into the curriculum to improve students' digital academic literacy. ABSTRAKDalam era digital, kemampuan mahasiswa dalam menulis dan menyusun karya ilmiah menjadi indikator penting dalam menilai kualitas akademik. Namun, hambatan dalam pengelolaan referensi dan sitasi sering kali menghambat proses penulisan. Aplikasi Mendeley sebagai perangkat manajemen referensi hadir sebagai solusi dalam meningkatkan efisiensi dan kualitas penulisan ilmiah. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi efektivitas penggunaan aplikasi Mendeley dalam mendukung penulisan karya ilmiah mahasiswa Program Studi Pendidikan Teknologi Informasi Universitas Muhammadiyah Kendari. Pendekatan yang digunakan adalah kuantitatif dengan instrumen berupa kuesioner skala Likert yang disebarkan kepada 50 mahasiswa yang sedang menyusun karya ilmiah. Data dianalisis secara deskriptif kuantitatif dengan menghitung nilai rata-rata, standar deviasi, dan persentase, serta dilakukan uji reliabilitas dan korelasi antar indikator. Hasil penelitian menunjukkan bahwa seluruh indikator efektivitas—kemudahan penggunaan, kesesuaian pengelolaan referensi, kualitas kutipan dan daftar pustaka, serta efisiensi penulisan—memperoleh skor rata-rata di atas 3,90 dengan tingkat persetujuan responden antara 68% hingga 78%. Uji reliabilitas menghasilkan nilai Cronbach’s Alpha sebesar 0,85 yang menunjukkan konsistensi instrumen sangat baik. Uji korelasi menunjukkan hubungan positif antar indikator, menegaskan keterkaitan antara kemudahan penggunaan dengan efisiensi, serta antara kesesuaian referensi dengan kualitas kutipan. Penelitian ini menyimpulkan bahwa pemanfaatan Mendeley efektif dalam meningkatkan kualitas karya ilmiah mahasiswa dan merekomendasikan integrasi pelatihan penggunaan Mendeley ke dalam kurikulum pembelajaran untuk meningkatkan literasi akademik digital mahasiswa.
Copyrights © 2025