Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 3, No 2: FEBRUARI 2018

Kemampuan Siswa dalam Memecahkan Masalah Momen Gaya melalui Pembelajaran Berbasis Masalah

Dios Sarkity (Pendidikan Fisika Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Lia Yuliati (Pendidikan Fisika Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Arif Hidayat (Pendidikan Fisika Pascasarjana Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Feb 2018

Abstract

The research aims to know the effect of problem based learning on students’ skill in solving torque problems. The research method is Mixed Method with embedded experimental design model. Research subjects consist of 32 students of SMA Negeri 1 Pekanbaru. Data were collected through pretest and posttest using test, questionnaire, and interview. The result of N-Gain score shows that the improvement of students’ skill in solving torque problems is in high category and the result of d-cohen effect size is in strong category. This result shows that problem-based learning can improve students' skill in solving torque problems.Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh pembelajaran berbasis masalah terhadap kemampuan siswa dalam memecahkan masalah momen gaya. Metode penelitian ini adalah Mixed Method dengan model embedded experimental design. Subjek penelitian terdiri atas 32 siswa SMA Negeri 1 Pekanbaru. Data dikumpulkan melalui pretest dan posttest menggunakan tes, kuesioner, dan wawancara. Hasil perhitungan N-Gain score menunjukkan adanya peningkatan kemampuan siswa dalam memecahkan momen gaya dalam kategori tinggi dan hasil perhitungan d-cohen effect size dalam kategori kuat. Hasil ini menunjukkan pembelajaran berbasis masalah dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam memecahkan masalah momen gaya.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...