Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 3, No 3: MARET 2018

Pengaruh Interactive Demonstration terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas X pada Materi Hukum Newton

Nora Susiana (Pendidikan Fisika Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Lia Yuliati (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)
Eny Latifah (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Mar 2018

Abstract

Newton's law is one of the materials of Physics which is still considered difficult by students, thus causing the skills to solve low Physics problems. Good problem solving skills will make it easier for students to understand the concepts being studied. This study aims to determine whether there is influence of Interactive Demonstration learning model on problem solving skills on Newton law’s. This research is an experimental research. The sample consisted of 33 students of grade X SMAN 1 Singosari. Technique of data analysis in this research use paired t test statistic and N-gain. The Results paired t test obtained t value = 33.664 with a significance of 0.000 smaller than 0. This result shows that there is influence of Interactive Demonstration learning model on Newton law’s problem solving skills in grade X SMAN 1 Singosari students.Hukum Newton merupakan salah satu materi Fisika yang masih dianggap sulit oleh siswa, sehingga menyebabkan kemampuan pemecahan masalah Fisika yang rendah. Kemampuan pemecahan masalah yang baik akan memudahkan siswa untuk memahami konsep yang sedang dipelajari. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ada tidaknya pengaruh model pembelajaran Interactive Demonstration terhadap kemampuan pemecahan masalah pada materi hukum Newton. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen. Sampel penelitian terdiri dari 33 siswa kelas X SMAN 1 Singosari. Teknik analisis data pada penelitian ini menggunakan uji statistik paired t test dan N-gain. Hasil paired t test diperoleh nilai t = 33,664 dengan signifikansi 0,000 lebih kecil dari 0,00. Hasil ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh model pembelajaran Interactive Demonstration terhadap kemampuan pemecahan masalah materi hukum Newton pada siswa kelas X SMAN 1 Singosari.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...